Dimecres, 21 de gener de 2015

A Catalunya tots els malalts d’Hepatitis C han de tenir accés a la medicació

La diputada del Grup Parlamentari d’ERC, Alba Vergés, ha demanat al conseller de Salut Boi Ruiz a través d’una pregunta durant la sessió de control del Parlament, que ‘sota cap concepte es limiti l’accés al tractament per les Hepatitis C, sota cap concepte, ni econòmic, ni administratiu, ni de manca de planificació o celeritat en protocol. A Catalunya tots els malalts d’Hepatitis C han de tenir accés a la medicació’.

Vergés ha fet la reflexió que ‘si associem l’accés al tractament a allò que estableixi el Ministerio de Sanidad y Servicios Sociales cal deixar clar que mai no l’acatarem si suposa alguna mena de limitació i farem el que està pactat a Catalunya a la comissió de farmàcia del CatSalut i pel mateix Parlament de Catalunya’. Vergés ha recordat que segons el Conseller ja ha fet arribar al Ministerio la necessitat de convocar un Consell de Ministres de Sanitat europeus per tractar aquest tema, perquè nosaltres no tenim competència per fer-ho. ‘Una mostra més que no tenir un Estat ens pren força de decisió, amb coses tan importants com posar a disposició de pacients amb Hepatitis C la possibilitat d’una cura definitiva’.

La diputada republicana ha insistit en la importància de ‘comptar amb un cens de persones que pateixen la malaltia i disposar de la informació actualitzada del seu estat, per genotip i nivell fibrosi, més tenint en compte que es tracta d’un cens canviant que no es manté fixe en les seves xifres i indicadors’.

Vergés ha fet arribar al conseller les demandes d’Esquerra Republicana per aquest col·lectiu de pacients que ara veuen una oportunitat de millorar els seves condicions de vida i assolir la seva curació amb els nous fàrmacs ja a la seva disposició i l’anunci de nous fàrmacs que podrien estar disponibles en breu. ‘Exigim tractament urgent i immediat pel nivell F4 (els més greus) i d’urgència als nivells F3, i demanem al Conseller que ens confirmi que han fet el cens de pacients que poden ser tractats, classificats per genotip i estat/nivell de fibrosi, no ens podem permetre que cap hospital adopti una política dissuassòria per l’accés a aquests medicaments, i volem que es canalitzin les denúncies amb absoluta prioritat i urgència en cas que es produeixin’. Vergés ha insistit que ‘cal tenir molt present l’equitat territorial en l’accés. No tots els hospitals disposen de Fibroscan, ni de servei d’hepatologia, però el Departament és el responsable que una persona amb Hepatitis C pugui rebre el tractament i ho pugui fer en les mateixes condicions de servei i temps a qualsevol hospital de Catalunya’.

La diputada igualadina ha recordat que, com es va aprovar per unanimitat en Comissió de Salut, el Pla integral s’ha de posar en marxa ja amb els següents punts:

- ha de preveure tots els protocols de tractament, també a partir de F2.

- monitoritzar des del diagnòstic fins a rebre el tractament (no només des de que s’aprova el tractament), amb l’objectiu de no tenir retards innecessaris i veure com s’està duent a terme.

Alba Vergés ha demanat que l’Hepatitis C sigui Malaltia de Declaració Obligatòria (MDO), no només les agudes sinó també les cròniques, perquè ara, amb la possibilitat de tractar i curar la malaltia, té tot el sentit fer un cribatge poblacional i el seguiment epidemiològic de la infecció.

La diputada del Grup Parlamentari d’ERC, Alba Vergés, durant la intervenció al ple.