Divendres, 18 de març de 2016

Amorós: 'L'Europa dels retorns massius no és la nostra Europa'

Esquerra Republicana ha acollit un conjunt de debats oberts per parlar sobre refugiats i migracions

Esquerra Republicana ha organitzat aquesta tarda un conjunt de debats oberts, sota el títol Parlem de migracions i ciutadania, per tractar sobre la problemàtica dels refugiats que s'està vivint a Europa i les migracions. Una de les primeres intervencions ha estat la del secretari d'Igualtat, Migracions i Ciutadania del Govern de Catalunya i secretari de Ciutadania i Immigració d'Esquerra, Oriol Amorós, que ha mostrat de manera contundent el seu rebuig a l'acord entre Turquia i la Unió Europea per fer deportacions massives a partir d'aquest mateix diumenge. 'L'Europa dels retorns massius no és la nostra Europa', ha afirmat Amorós, que ha afegit que aquests dies s'està morint la idea d'Europa que s'ha construït en els darrers anys. 'L'Europa font de drets, font de la democràcia, s'està suïcidant al Mediterrani aquests dies', ha manifestat.

Amorós ha reclamat que cal tenir memòria, perquè molts catalans també van haver de ser refugiats i ha reivindicat que per Europa l'acollida dels refugiats és assumible. 'Per Europa és una cosa petita. El Líban, per exemple, que és com la província de Lleida, té 2 milions de refugiats', ha explicat el secretari del Govern. Amorós ha afegit que el Govern català ha anunciat el compromís de poder acollir fins a 5.000 refugiats en dos anys, cosa que 'podria representar el 0,06% de la població catalana'. '5.000 persones és menys que el flux natural que estem tenint els darrers anys', ha destacat Amorós.

Finalment, ha reivindicat que cal tenir en compte que 'el refugiat no volia venir, però ha hagut de venir. I vol tornar, perquè vol viure en pau' i que l'acollida el que demostra és el grau de democràcia: 'El refugi és un indicador de compromís sobre quina democràcia volem'.

Per la seva part, la investigadora associada del GRITIM-UPF, Gemma Pujol, ha parlat sobre l'impacte que poden tenir les onades de migracions, els models i les repostes que es poden donar en les societats i els efectes que pot suposar. 'En funció del model que decidim aplicar sobre polítiques de migracions, tindrem uns impactes o altres en la gestió de les nostres polítiques públiques', ha destacat Pujol, que ha afegit que 'cal fer les polítiques públiques tenint en compte la diversitat que s'incorpora a la nostra societat', i fer-ho amb anticipació per ser més efectius.

El diputat al Parlament de Catalunya, Chakir El Homrani, també ha participat als debats oberts. El Homrani ha parlat sobre treball i immigració i ha fet especial atenció en el fenomen de la 'irregularitat sobrevinguda', ciutadans que es queden sense papers en perdre la feina. 'La futura República no pot permetre que ciutadanes i ciutadans que participen, formen i creen la nostra societat quedin marginats i exclosos per perdre la feina. És una qüestió moral i de model de societat', ha destacat. Finalment, el diputat ha explicat de quines maneres podem evitar la  discriminació a l'hora de l'accés al món laboral per origen.