Dimecres, 26 de novembre de 2014

Aquest país ha fet, fa i farà política exterior amb o sense llei pròpia, perquè està en la nostra vocació de país obert i europeista

El diputat d’ERC, Jordi Solé, ha celebrat com a ponent d’ERC l’aprovació la llei d’Acció Exterior i de relacions amb la UE amb el suport d’ERC, CIU, PSC, i ICV-EUiA. Solé ha assegurat que ‘aquest país ha fet, fa i farà política exterior amb o sense llei, perquè està en la nostra vocació europeista’, i ha destacat que de la ponència n’ha sortit una llei substancialment millor en quant a forma i a contingut .

A proposta d’ERC s’han introduït canvis profunds en l’estructura, que ara és més clara jurídicament i més coherent. Hi ha millores en el contingut per reforçar la dimensió europea i separar-la de l’acció exterior clàssica, atès que les relacions amb la UE no es poden considerar política exterior. També es reforça el paper del Parlament en la política exterior i la política europea.

Solé ha insistit que ‘cal destacar que no és només la primera llei d’acció exterior i de relacions amb la UE de Catalunya, sinó que també una de les primeres lleis d’acció exterior que ha fet un Parlament que no és el d’un Estat’. Solé assegura que ‘és positiu que un país tradicionalment obert a les influències del món i disposat a aportar coses al món és doti per fi d’una Llei d’acció exterior pròpia. Fa molt temps que internacionalitzem talent, creativitat, productes, recerca, esportistes...i de manera molt intensa també la defensa de l’autodeterminació i de la democràcia de qualitat a través del dret a decidir’.

El diputat d’ERC ha destacat que la llei aporta una intencionalitat política clara de ser presents i actius a la UE i al món, perfila una política exterior i europea catalana innovadora, perquè introdueix conceptes de governança internacional responsable i avançada, perquè té en compte el paper de la societat civil en el desenvolupament de la política exterior, incorpora el paper de la diplomàcia pública, i perquè situa la cooperació al desenvolupament , el foment de la pau i els drets humans com a dimensions fonamentals de la política exterior catalana.

Malgrat tot, Jordi Solé, ha deixat palès que ‘segueix sent una llei limitada pel marc polític i jurídic vigent que talla les ales al nostre país. Quan canviem aquest marc jurídic i polític podrem avançar com a país normal en l’àmbit de l’acció exterior i canviar aquesta Llei per fer-la encara més innovadora’.

Jordi Solé