Dimecres, 16 de març de 2016

Bassa: 'Fem una crida a accedir als fons europeus d'asil i immigració per gestionar des de Catalunya l'acollida de les persones refugiades'

La consellera s’ha compromès a acollir fins a 5.000 persones en dos anys, el que representaria el 0,06 % de la població catalana

La consellera de Treball, Afers Socials i Famílies, Dolors Bassa, ha sol·licitat avui accedir al finançament de la Unió Europea per exercir la solidaritat amb els sol·licitants d’asil: 'fem una crida a accedir als fons europeus d’asil i immigració per gestionar des de Catalunya l’acollida de les persones refugiades', davant les mancances que està demostrant el sistema estatal de protecció internacional.

Bassa ha assenyalat l’opacitat, la rigidesa i la lentitud del sistema actual com a principals entrebancs en l’acollida de persones refugiades. Una circumstància on cal afegir la deslleialtat de l’Estat envers les altres administracions, ja que impedeix l’accés a la informació i qualsevol mena de previsió emparant-se en les seves competències exclusives. Aquesta mancança explica en gran part els dèficits de funcionament del programa: 'és una deslleialtat institucional i un sistema opac', ha assegurat.

La consellera Bassa ha recordat que l’article 138 de l’Estatut d’Autonomia reconeix competències d’acollida i integració de persones estrangeres a la Generalitat i reivindica el paper del Govern català en la solidaritat amb les persones refugiades. En aquest sentit, subratlla que aquest 2016 la Generalitat passarà d’habilitar 18 places a 590 per respondre a les primeres necessitats d’allotjament. En total sumen 1.800 places a tot Catalunya sumant les que s’ofereixen des d’ajuntaments, entitats i albergs, entre d’altres.

Bassa també ha fet referència a l’inventari de recursos que ofereix la societat catalana: 'estem mobilitzant pisos de lloguer social per a la segona fase d’integració, després de la primera acollida, i de moment comptem amb 30 habitatges arreu del país. Estem establint contactes de mediació per a poder facilitar futurs contractes de lloguer'.

Alhora, la consellera ha afegit que s’han posat els diferents serveis públics de la Generalitat a disposició de les entitats que treballen amb el col·lectiu per afavorir l’èxit del procés d’integració: servei de primera acollida amb formació lingüística, el sistema de salut, escolarització, orientació laboral, programes d’inserció laboral i recerca d’empreses contractadores per Responsabilitat Social Corporativa.

Dolors Bassa també ha assegurat que: 'estem disposats a acollir fins a 5.000 persones refugiades en dos anys, el que representa un 0,06 % de la població catalana'. 'Tenim la capacitat per assumir-ho', ha asseverat.

'Col·laborem amb els ajuntaments, singularment amb el de Barcelona, per a reforçar conjuntament els serveis adreçats a les persones refugiades i per tractar adequadament les diferents situacions de convivència. Estem proposant a les entitats i a l’Ajuntament de Barcelona redactar un protocol d’actuacions que contempli totes les particularitats', ha concretat Bassa.

Per la seva banda, el secretari d’Igualtat, Migracions i Ciutadania, Oriol Amorós, ha afegit que 'no volem tapar forats, volem tenir les eines per fer-ho bé. És cert que existeix un forat al principi, durant el primer període d’arribada de les persones refugiades i per això voldríem un sistema integral perquè totes les persones que venen a casa nostra puguin assumir l’autonomia el més ràpid possible'. Un objectiu pel qual serien molt benvinguts els recursos que la Unió Europea distribueix entre els estats membres dins dels fons europeus d’asil i immigració i on fins ara les comunitats autònomes han tingut l’accés vetat.

La consellera de Treball, Afers Socials i Famílies, Dolors Bassa, i el secretari d'Igualtat, Migracions i Ciutadania, Oriol Amorós.