Divendres, 7 de maig de 2010

Benach demana que no s'oblidi els qui van lluitar contra el nazisme especialment en moments de crisi derivades de l''individualisme excessiu'

El president del Parlament, Ernest Benach, ha demanat aquest matí que no s'oblidi els qui van lluitar contra el nazisme i hi van fer front, especialment 'quan en aquests temps de bonança es viuen crisis com les que estem patint els darrers anys; crisis derivades d'un individualisme excessiu, filles de l'afany especulador, de la cobdícia, de la pèrdua de valors socials col·lectius', que ha assegurat 'fan créixer el populisme i són terreny abonat per a bogeries com la del nazisme, el feixisme i la xenofòbia'.

Per Benach 'durant massa anys aquest país va viure l'oblit forçós que imposava la dictadura franquista' i, després, una 'certa amnèsia de transició que es va allargar massa temps' i per això, ha assegurat, cal recordar-los, 'perquè el malson va morir però el feixisme no va morir del tot'.

Per tot plegat, segons el president, 'cal continuar defensant la llibertat, i això vol dir, sobretot, exercir-la', perquè exercir la democràcia i la llibertat 'és el millor homenatge que podem fer als qui van combatre el nazisme i els feixisme a Europa'.

Benach ha fet aquestes declaracions en l'acte d'homenatge als homes i les dones que van morir durant la Segona Guerra Mundial per defensar la llibertat, que el Parlament ha celebrat aquest matí amb una ofrena floral conjunta amb l'Amical de Catalunya dels Antics Guerrillers Espanyols a França davant el monument en memòria dels qui van perdre la vida als camps d'extermini nazis, del parc de la Ciutadella. L'acte coincideix amb el seixanta-cinquè aniversari del finiment de la Segona Guerra Mundial, que es commemora demà.

La comitiva, encapçalada pel president Benach, la integraven els secretaris de les mesa, Lídia Santos, Antoni Castellà, Jordi Miralles i Rafael Luna, i els presidents de l'Amical de Catalunya dels Antics Guerrillers, Lluís Martí Bielsa, i de l'Associació Catalana d'Expresos Polítics del franquisme, Enric Pubill. A l'acte hi han assistit un centenar de persones, entre elles els diputats Josep Casajuana, Patrícia Gomà i Salvador Milà, el síndic major de comptes, Joan Colom, representants de l'Associació Catalana d'Expresos Polítics i de l'Amical de Catalunya dels Antics Guerrillers, i alumnes de diferents centres de primària, secundària i d'educació especial del Prat i la Garriga.

L'ofrena floral al monument d'André Fauteux, situat prop de la glorieta de música del parc de la Ciutadella, s'ha acompanyat de la interpretació en acordió de la cançó Els soldats del pantà de la turba composta per Rudi Goguel en un dels quinze camps d'extermini nazi i que va esdevenir un himne internacional de resistència antifeixista. Els assistents a l'acte, un cop acabada l'ofrena s'han traslladat al palau del Parlament on han pogut visitar l'exposició de cartells de la col·lecció Fornas ‘Catalunya en temps de guerra'.