Dimarts, 13 de juny de 2017

Bernat Picornell: “Si continuen mirant cap a un altre costat, quan se n'adonin, ja haurem marxat”

El senador Bernat Picornell ha defensat aquesta tarda al Senat la proposta de veto que el grup parlamentari d’Esquerra Republicana ha presentat en contra dels Pressupostos Generals de l’Estat per 2017. Durant la seva intervenció, ha denunciat que la cambra territorial ha impedit el debat parlamentari amb l’argument que “el ple s’allargaria massa”, tot plegat, després que la Mesa del Senat hagi decidit rebutjar els 12 vetos individuals que els senadors republicans van presentar per deixar en evidència la reiterada manca d’inversió i l’espoli que suposen aquests comptes per a Catalunya, País Valencià i Illes Balears.

En aquest sentit, Picornell ha lamentat que la cambra hagi vetat el debat i ha advertit també al ministre Cristóbal Montoro que tant el veto general com els individuals tenen un objectiu polític molt clar: “Tornar a explicar els cops que calgui que si continuen mirant cap a un altre costat, quan se n’adonin, ja haurem marxat”.

De fet, en el text del veto general, el grup d’ERC entén que aquests pressupostos “són un nou argument perquè la ciutadania catalana opti per la independència”. Precisament, Picornell ha explicat la reducció d’inversions que suposen aquests comptes pels Països Catalans. En concret, suposen un 2,7% menys per a Catalunya, un 9% a les Illes Balears i un 34% menys al País Valencià. “Després alguns de vostès es preguntaran: què hem fet malament? Per què els catalans volen marxar?”, ha etzibat el senador.

El senador considera que els pressupostos són “la constatació de la gran mentida” del govern espanyol per sustentar encara més retallades. “Prefereixen gastar els diners en armes, abans que crear un fons contra la pobresa infantil o garantir  el dret a la dependència”, ha dit, atès que el pressupost augmenta un 30% la despesa militar, mentre només creix un 1,7% la despesa social. Picornell també ha recordat que no es reconeixen mandats parlamentaris com la rebaixa de l’IVA per als serveis veterinaris o els productes d’higiene femenina i de bolquers. “Curar un animal tributa més que torturar i matar un toro”, ha criticat.

Territori

En paral·lel, Picornell, que és portaveu a la comissió de Pressupostos del Senat, ha recordat també alguns dels “flagrants” greuges històrics del govern espanyol vers Catalunya pel que fa a la inversió i que es mantenen de nou en aquests comptes, com poden ser la línia ferroviària Vic-Ripoll, el tram de la N-2 entre Maçanet-Sils, l’abandonament de l’eix pirinenc de la N-360, la deixadesa d’inversió a Rodalies, entre d’altres.

Finalment, la majoria absoluta del PP ha tombat tots els vetos generals que s'han presentat, i per tant, els comptes continuen el tràmit parlamentari a la cambra alta.