Dijous, 15 de setembre de 2005

Bertran jutja insuficient la xifra acordada per finançar el dèficit de la sanitat catalana

El diputat d’ERC i portaveu en matèria de Sanitat, Uriel Bertran, ha jutjat avui "insuficient" la quantitat acordada pel Consell de Política Fiscal i Financera per finançar el dèficit de la sanitat catalana. Segons l’acord, Catalunya rebrà el 2006 uns 85,8 milions addicionals per eixugar el dèficit. La resta, 214,2 milions, corresponen a bestretes dels impostos cedits i Fons de Suficiència. A parer de Bertran, es tracta d'"uns conceptes pels quals ja rebíem finançament i que ara es pagaran més aviat".

Tot i que els 85,8 milions d’euros es podrien augmentar fins els 200 milions quan es distribueixin altres partides contemplades a l’acord (Fons per a l’atenció de desplaçats d’altres Comunitats Autònomes i per a l’atenció d’estranger), el portaveu d’ERC en matèria de Sanitat considera que la xifra "queda lluny de les xifres que va anunciar el conseller Antoni Castells en acabar la conferència de presidents de CC.AA el passat 10 de setembre" (entre 500 i 750 milions d’euros addicionals per a Catalunya). I ha afegit que "aquesta possible quantitat de 200 milions és, doncs, insuficient per fer front al dèficit corrent de la sanitat catalana de 500 milions d’euros anuals. I totalment insuficient per equiparar-nos a la despesa en salut per habitant i any d’Extremadura o la mitjana europea".

Bertran ha recordat que "els catalans paguem l’equivalent del 41% del PIB amb impostos, la mateixa proporció que altres països europeus amb una despesa en salut molt superior". Per tant, "per igualar-nos a la mitjana europea necessitem 3.500 milions d’euros més per any i per igualar-nos a la d’Extremadura calen 1.400 milions més anuals". La causa d’aquesta diferència, ha assegurat el portaveu d’ERC en matèria de Sanitat, "l’hem d’anar a buscar en l’incessant dèficit fiscal de Catalunya". L’any 2003 va arribar al 9% del PIB (uns 14.000 milions d’euros). "Per aquesta raó, ERC també s’oposa a la possibilitat que s’apugin els impostos a Catalunya, quan el que cal és un nou model de finançament", ha sentenciat Bertran.

Finalment, ERC "també reclama –com es va fer amb Andalusia- que es financiï el deute i la manca d’inversió acumulada els darrers 10 anys per la sanitat catalana, xifrats en 3.500 milions d’euros. Aquesta serà una de les qüestions que ERC posarà sobre la taula en la negociació dels pressupostos de l’Estat pel 2006".