Dijous, 24 de juliol de 2014

Calvet : ‘La Llei de Transparència ha de servir per consolidar la democràcia catalana i garantir que política i ètica vagin de la mà’

La diputada d’ERC-Catalunya Sí, Gemma Calvet, ha celebrat la tramitació de la Llei de Transparència al Parlament com ‘una resposta pendent a la ciutadania que es fa realitat’ i assegurant que ‘és un canvi de paradigma en la relació de la ciutadania amb l’administració pública, ens dota d’una administració transparent, de vidre, fet que la fa més forta davant dels ciutadans generant més confiança’.

La diputada republicana ha destacat que ‘en els actuals moments de descrèdit de la política i de conseqüent allunyament de la ciutadania, aquesta llei introdueix les eines necessàries per recuperar aquesta confiança, per poder fer el seguiment de tot allò públic, recursos i gestió, per part del ciutadà’.

Calvet ha destacat diferents aspectes de gran importància que recull el text com la creació d’un Registre dels lobbies, de grups d’interès i pressió en tots els àmbits econòmic i social, a Catalunya. Els ciutadans han de saber exactament quin interès defensen els representants de cada grup d’interès, així com la relació que mantenen amb l’Administració. Aquesta mesura que s’adapta a la legislació europea apropa i dóna visibilitat als moviments ciutadans en la seva relació amb l’administració pública.

Gemma Calvet ha explicat que tots els contractes i convenis signats per l’Administració pública hauran de ser públics, de manera que els ciutadans puguin resseguir la traçabilitat dels recursos públics. De la mateixa manera totes les administracions públiques -incloent-hi els organismes i entitats administratives dependents- i totes les entitats privades que reben més d’un 40% de finançament públic hauran de publicar els salaris i les dietes dels seus directius.

Els ciutadans podran demanar tots els documents de l’Administració, sempre que es respecti la Llei de protecció de dades. A més, si l’Administració no respon la sol•licitud d’informació en un mes, el ciutadà tindrà dret automàticament a accedir a la informació en el que es coneix com a silenci positiu.

Calvet ha destacat que cal canviar de paradigma a l’hora de fer política, deixar de banda els interessos partidistes i treballar des de la perspectiva del bé comú, la veritat només té una cara, i la ciutadania no vol ser espectadora sinó partícip de la gestió pública.

Gemma Calvet ha recordat el quadre d’Ambrogio Lorenzetti a la República de Siena que il·lustra les virtuts del Bon Govern: Pau, magnanimitat, temperança, prudència, fortalesa i justícia. ‘Aquests valors ens han de fer retornar a l’Humanisme pel que fa a una nova manera d’entendre la política; la gestió pública entesa i dirigida al bé comú i a la justícia social’.

Calvet ha avançat que Esquerra Republicana presentarà esmenes en el procés de tramitació de la Llei per ampliar-la i millorar-la.

La diputada d'ERC-Catalunya Sí, Gemma Calvet