Dijous, 1 de juny de 2017

Eritja: "Hem de fer un 'mea culpa' a l'estigmatització que s'ha fet històricament del poble gitano"

La comissió de Cultura del Congrés dels Diputats aprova una proposició d'Esquerra Republicana per al reconeixement de la llengua, cultura i identitat gitanes

La Comissió de Cultura del Congrés dels Diputats ha aprovat aquest dijous amb les úniques abstencions del PP una proposició no de llei d'Esquerra Republicana per al reconeixement de la identitat, llengua i cultura del poble gitano. La iniciativa, que ha defensat el diputat Xavier Eritja, pretén ser també un acte de desgreuge “davant l'estigmatització que històricament ha rebut el col·lectiu”, ha assenyalat Eritja, que creu necessari un “mea culpa” davant d’aquesta “injusta” situació.

Pel mateix motiu, ha destacat Eritja, el reconeixement al poble gitano no ha de ser abordat des de l'àmbit de serveis socials sinó més aviat, en el marc del Congrés de Diputats, “des de la comissió Constitucional, com a nació sense estat que són, o la de Cultura, per tot el que representa la seva història i la seva identitat com a poble des dels segles XV i XVI”.

El diputat republicà ha recordat que “tenim ciutadans molt propers a nosaltres que són referents per a la societat i també dins de la seva pròpia comunitat gitana, sense que per això hagin de renunciar als seus orígens”. Eritja ha reivindicat que el reconeixement a la identitat gitana no ha de limitar-se solament a la bandera o a l'himne sinó també a la seva llengua, el romaní.

La iniciativa d'Esquerra Republicana posa l'accent a reconèixer els drets lingüístics dels gitanos en el marc de la Carta Europea de les Llengües Regionals i Minoritàries. “Atenent al caràcter dispers de la seva presència al llarg de la geografia europea, més motiu encara perquè la Unió Europea i l'Estat espanyol vetllin pels seus drets”, ha conclòs Eritja.

En aquest sentit, la proposició d'Esquerra demana la divulgació de la història, llengua i cultura gitanes, tenir present als gitanos com a interlocutors en la definició del model educatiu i treballar perquè aquest reconeixement es defensi, també, des de la Unió Europea.

Xavier Eritja, portaveu d'Esquerra Republicana a la comissió de Cultura del Congrés