Dijous, 1 de juny de 2017

El Congrés aprova la iniciativa d'Esquerra per reconvertir la Prefectura Superior de Policia de Barcelona en un memorial de la repressió franquista

La Comissió d'Interior del Congrés dels Diputats ha aprovat  aquest dijous una proposició no de llei d'Esquerra Republicana de Catalunya en la qual insta l'executiu espanyol a reconvertir l'edifici de la Prefectura Superior de Policia de la ciutat de Barcelona -situada a via Laietana- en un centre memorial de la repressió franquista. La iniciativa, finalment amb un text transaccionat amb el PSOE i Cs, ha estat aprovada amb els vots a favor de tots els grups a excepció del PP, que ho ha fet en contra.

Durant la defensa de la iniciativa, el portaveu d'Esquerra Republicana al Congrés de Diputats, Joan Tardà, ha recordat que, durant la dictadura, aquest edifici albergava la brigada politicosocial, també coneguda com la sisena brigada. Aquesta brigada va ser una policia secreta que s'encarregava de perseguir i reprimir tots els moviments d'oposició al franquisme.

Tardà ha explicat que "noms com els d'Eduardo Quintela, Pedro Polo o els germans Juan i Vicente Creix ja formen part del nostre imaginari col·lectiu i els relacionem directament amb les maldats i les tortures permanents que en aquestes dependències es van realitzar en contra d'aquells que van lluitar per la democràcia i les llibertats".

La museïtzació d'aquest edifici serviria, segons Tardà, "per honorar les víctimes, consolidar els valors democràtics en les futures generacions i per satisfer la nostra necessitat d'explicar-nos al món donant a conèixer les atrocitats que aquí es van dur a terme durant el règim". Per al republicà, aquesta és una intenció "sana, interessant i necessària atenent al compromís que tots tenim com a demòcrates de recuperar la memòria històrica independentment de les nostres preferències partidistes".

El diputat d'Esquerra ha subratllat que "no s'està demanant res que no s'hagi realitzat en altres societats democràtiques com l'alemanya que, malauradament, també van viure passats totalitaris". Per tant, ha instat el govern espanyol a museïtzar i documentalizar l'edifici amb l'esperit de "recuperar un símbol i traslladar-lo a les noves generacions".

Joan Tardà considera "molt important" que avui el Congrés hagi aprovat aquesta iniciativa. La Prefactura Superior de la Policia "és un edifici icònic de les tortures i la vulneració dels drets humans exercida durant tants anys contra tants demòcrates". En la mateixa  proposició es demana que en un termini de sis mesos se cedeixi al futur memorial tota la documentació de la brigada politicosocial. "Ara el que toca és que Generaliat i Ajuntament de Barcelona negociïn amb el govern de l'Estat com i de quina manera s'executa la decisió que avui ha pres el Congrés dels Diputats", ha dit Tardà.

El Congrés demanarà al Gobierno reconvertir la Prefectura Superior de Policia de Barcelona en un centre memorial de la repressió franquista