Dissabte, 19 de novembre de 2016

Definim el sistema sanitari de la República catalana: públic, equitatiu, universal, de qualitat i sostenible

Prop de 150 persones han assistit aquest matí a l'acte 'La salut a la República catalana', emmarcat dins de la campanya 'La República que farem', que ha tingut lloc a la seu nacional d'Esquerra Republicana.

En el marc d'aquest acte, el conseller de Salut, Toni Comín, ha pronunciat la conferència 'Com ha de ser el sistema nacional de salut de la República catalana', on ha volgut posar en valor la qualitat del sistema sanitari català, del qual ha dit que 'és un èxit de país, ja que ha estat construït des de la continuïtat i amb un ampli consens'. Tanmateix, Comín hi veu marge de millora i s'ha fixat com a objectiu 'convertir el sistema sanitari del nostre país en un dels tres millors del món'. Per tal d'assolir aquest repte, ha identificat dos elements necessaris: 'una República i polítiques d'esquerres'. En aquest sentit, ha assenyalat que 'parlem d'una esquerra rigorosa, de govern, que planifica i no frivolitza. Al mateix és una esquerra valenta, que vol canvi i no es queda en la gesticulació. Una esquerra que busca consensos, i és dialogant i integradora'.

El conseller de Salut ha reivindicat la necessitat de continuar treballant per construir un sistema 'més públic, més capaç de combatre les desigualtats, més universal, de més qualitat i sostenible'. Entre els exemples de mesures que està prenent el Govern de la Generalitat per avançar en aquesta línia, ha destacat, entre d'altres, la creació d'un índex de privació que servirà de base per distribuir de forma equitativa els recursos de l'assistència sanitària, els procesos de desprivatitzacions basats en anàlisis de costos i qualitat, i la propera Llei d'universalitat de la sanitat que ha de permetre garantir la cobertura sanitari a totes les persones residents a Catalunya.

Prèviament, la secretària general d'Esquerra Republicana, Marta Rovira, ha reivindicat el 'republicanisme' com a 'pensament polític actualitzat', que conté els pilars fonamentals que han de permetre la construcció de la nova República. Rovira ha insistit en què 'volem un país d'homes i dones lliures, on la igualtat d'oportunitats i el benestar estiguin garantits'. La secretària general d'ERC ha posat com a referent el procés de reflexió dels països escandinaus a l'hora de reconstruir l'estat del benestar. Segons Rovira, aquests països van arribar a la conclusió que 'cal un estat del benestar inversor, no infermer'. 'No es tracta de posar pedaços, sinó d'invertir en educació, sanitat i treball. Aquesta inversió no és despesa social, sinó inversió de futur', ha conclòs.

Per la seva banda, la presidenta de la sectorial de Salut d'Esquerra Republicana, Carme Bertral, ha qualificat l'acte com a 'tret de sortida d'un espai participatiu cap a la nova República'. Bertral ha recordat que 'tenim l'oportunitat de donar lloc a una altra manera de fer política sanitària'. 'Volem un sistema de salut integral, social, universal i republicà', ha afegit.

També ha tingut lloc durant l'acte una taula rodona amb el títol 'Salut i benestar en totes les polítiques i amb corresponsabilitat ciutadana', que ha comptat amb la participació de: Enric Arqués, membre de la junta directiva de la Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya; Manel Balcells, vicepresident del Consorci Sanitari i Social de Catalunya; Glòria Jodar, vicepresidenta del Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona; Jaume Duran, membre de l'executiva de la Unió Catalana d'Hospitals; i Alba Vergés, secretària de Salut i Benestar d'Esquerra Republicana, que ha moderat la taula. Acte seguit, ha tingut lloc un animat i interessant torn obert de paraules i propostes.

L'encarregat de posar punt i final a la jornada ha estat el vicesecretari general d'Acció Política d'Esquerra Republicana, Eduard López.

El conseller de Salut, Toni Comín