Dimarts, 19 de juliol de 2016

Els nou diputats i 12 senadors d'ERC a Madrid enceten avui la legislatura

Els republicans s'abstindran en l'elecció del president de la Mesa

Aquest dimarts s'obre a Madrid la 12a legislatura espanyola amb les sessions de constitució del Congrés i el Senat a partir de les 10 del matí. Hi prendran possessió, respectivament, els 9 diputats i 12 senadors republicans sortits de les eleccions del 26 de juny. Ahir van signar les acreditacions i van mantenir una primera reunió de treball al Congrés per perfilar estratègies i concretar els mecanismes de coordinació entre els grups de totes dues cambres.

Va ser en aquesta reunió que es va fixar la posició d'abstenció d'Esquerra en l'elecció del president de la Mesa del Congrés de Diputats, hores després d'haver-se sabut que PP i Ciudadanos havien pactat el nom de l'actual ministra en funcions de Foment, Ana Pastor, per al càrrec. En la primera volta de l'elecció també hi seran candidats Xavier Domènech, d'En Comú Podem, i Francesc Homs, de CDC, que ho va confirmar ahir mateix.

L'aritmètica parlamentària davant d'aquesta situació no dóna opcions a cap dels dos a passar a la segona volta, en què l'elecció s'acaba fent entre els dos candidats més votats en la primera, que seran Ana Pastor (PP) i Patxi López (PSOE).

En una compareixença a la sala de premsa del Congrés després de la reunió de grup, el cap de llista d'ERC, Gabriel Rufián, va dir que els republicans 'volem estar al marge de la cerimònia de la confusió' en què s'ha convertit l'elecció del president de la Mesa, ja que les opcions per als candidats alternatius a Ana Pastor en la primera volta a qui ERC podria valorar donar suport 'no tenen recorregut'

Com ja havia fet hores abans i expressant l'acord ratificat en la reunió de diputats i senadors, Rufián va emplaçar Xavier Domènech a presentar, abans del ple d'aquest matí, un acord tancat amb el PSOE que n'hi garantís el suport per a la presidència del Congrés, al qual ERC s'hauria sumat.

'A nosaltres ens encantaria que algun dia, com a internacionalistes, republicans i gent d'esquerres que som, algú com Xavier Domènech o com el que ell representa pogués ser president del Congrés de Diputats, però per desgràcia, en aquest Estat han de passar encara un munt de coses perquè això sigui possible', va dir Rufián.

En relació a l'anunci de Francesc Homs de presentar-se com a candidat a presidir el Congrés, que es va saber a última hora d'ahir, Rufián va dir que respectava la decisió, 'però ho té difícil'.

Els diputats i senadors d'ERC, reunits a Madrid