Dijous, 10 de juliol de 2014

En Salut tenim un problema de recursos, de finançament. Anem al límit dels límits, però hi ha límits que no es poden sobrepassar

La diputada del Grup Parlamentari d’ERC, Alba Vergés, ha interpel·lat el conseller de Salut sobre l’atenció sanitària del sistema sanitari públic i el malestar de professionals i usuaris que reflecteixen les darreres informacions. Vergés ha dit al conseller que reconeixem que ‘tenim un problema de recursos, de finançament. Anem al límit dels límits. Però hi ha límits que no es poden sobrepassar’.

Vergés ha centrat la seva intervenció en 3 aspectes: les llistes d’espera, la situació de les urgències en alguns hospitals, i la transparència que cal per tal de desenvolupar les millors polítiques i sobretot per fer que s’entenguin els canvis i la gestió del sistema per part de professionals i usuaris.

La diputada d’ERC ha explicat que ‘no volem oblidar ni que quan parlem de salut en realitat volem parlar de persones i tampoc que quan parlem de xifres, de naturalesa jurídica, de proveïdors, de sistema, de pressupost, de recursos, del que parlem és de persones que estan treballant com a professionals de la salut fent el que poden i més en moments complicats i de persones que pateixen i que esperen amb una paciència impol·luta que els atenguem’.

Vergés assegura que 'la discussió no està entre 150.000 o 180.000 persones a les llistes. L’important és: Què significa estar en una llista? Perquè hi estem?' Hi ha molts motius. Alguns evitables amb polítiques de prevenció i promoció de la salut. També ‘ara és moment de replantejar-nos el Decret de terminis màxims en llistes d’espera. Creiem que ha de ser un treball complet. Agafant les dades, aportant-hi criteri clínic i sobretot sentit comú. No té sentit que fem ballar la gent per un periple i que al final ningú li pugui donar una data aproximada de quan el podran operar, o simplement que no sap què té i espera tant per una prova diagnòstica que no sols espera, sinó que desespera’.

‘La transparència és més necessària que mai en l’actual context i tot allò que toquem haurà de ser explicat i evidentment publicat i gestionat amb transparència. És totalment imprescindible que la gestió de les llistes d’espera sigui transparent, que assegurem l’equitat entre centres per poder garantir que els pacients, siguin en un centre o en un altre tinguin els mateixos drets’ ha insistit Vergés. Pel que fa a les derivacions, han de ser més clares i sobretot si es donen derivacions, sempre evidentment amb el consentiment del pacient, aquestes s’han de fer públiques. Hem de poder saber què estem movent dels centres de referència del pacient. Perquè hem de saber si estem donant també aquella millor assistència al lloc on toca. Tenint aquestes dades podrem assignar els recursos de la manera més adient per a que els pacients siguin atesos majoritàriament al seu centre de referència.

Vergés ha explicat que les darreres notícies aparegudes a la premsa ens donen un ball de xifres de llits, ‘ens perdem parlant de llits. Ja ho sabem que a l’estiu baixa l’activitat quirúrgica, i que els hospitals adeqüen les seves unitats. Tampoc discutirem ara quants llits hi ha d’haver en un hospital o en un altre. El que diem és que hi ha d’haver els necessaris per una bona atenció. Tenir persones a urgències més de 2-3-4 i 5 dies en passadissos o sales d’observació és indigne! Això ja passa de la responsabilitat de gestionar bé els centres amb els recursos assignats a una responsabilitat que va molt més amunt, que és la de garantir la qualitat. I aquesta responsabilitat l’assumim al Parlament i la tenen vostès, com a Departament’.

‘Publiquin TOTS els contractes del Servei Català de la Salut amb TOTS els proveïdors, TOTS els contractes-programes, TOTS els convenis. També els convenis i contractes entre ells, entre proveïdors. Les llistes d’espera s’hauran de publicar centre per centre i per trams. Si no fem les coses amb transparència no ens en sortirem!’ ha conclòs la diputada d‘ERC.

Hospital de Bellvitge