Dimecres, 22 d'abril de 2015

ERC aconsegueix un increment econòmic de 25 milions per la Cooperació catalana pels pròxims 3 anys

La diputada d’ERC, Marta Vilalta, ha destacat en la sessió de presentació i aprovació del Pla director de cooperació del Govern en comissió parlamentària que ‘ERC a través de la presentació d’esmenes al text inicial hem aconseguit un increment econòmic de 25 milions mínim per la Cooperació catalana pels propers 3 anys; a banda que hem millorat el contingut en temes de pau i de governança democràtica’.

Marta Vilalta ha destacat que ‘el Pla Director de Cooperació no és una eina del Govern, és una eina de país’. I ha recordat al conseller de la presidència, Francesc Homs, que ‘de la mateixa manera que ja li vam demanar en una interpel·lació i moció, entenem que la Cooperació ha de ser política d’Estat, carta de presentació i acció responsable i obligada del nostre país . I per tant, requereix d’eines com el Pla Director de Cooperació, com l’Acord Nacional d’Acció Exterior, i com la Llei d’Acció Exterior, que la situïn al nivell que es mereix’.

Pel que fa a les esmenes d’ERC, Vilalta ha insistit en la importància de l’aprovació del bloc econòmic que condiciona tot el Pla Director. Aquest bloc inclou:

1. L’objectiu d’assolir el 0’4 dels ingressos corrents incondicionals el 2018.

2. L’ increment anual: 5 milions pel 2016, 10 milions més el 2017 i 10 milions més el 2018 com a mínim. Un increment que es destinarà a l’ACCD.

3. Mentre la Generalitat no disposi de la totalitat dels recursos que es generen a Catalunya, el percentatge destinat a Cooperació es ponderarà en relació a la resta d’administracions públiques

4. Instem a obrir un debat sobre quin és el percentatge del 0`7% que pertoca a cada administració pública, en funció de la càrrega competencial.

5. Instem també a aprovar un calendari creïble per assolir el 0’7% del PIB tan bon punt la Generalitat comenci a recaptar tots els tributs.

Altres esmenes inclouen aspectes com: millorar el text prioritzant els drets col·lectius , el repte de la governança democràtica i aprofundiment democràtic i enfortiment de sobiranies, reforçar el pilar de de la construcció de pau, prioritzar la sensibilització i per tant per donar-li més rellevància a l’Educació per al Desenvolupament, i una esmena a l’apartat de països prioritaris per ampliar-lo i incloure el Kurdistan.

Vilalta ha celebrat l’aprovació de les esmenes que seran incloses al Pla Director i ha insistit que ‘esperem que gràcies a aquesta eina de País, la Cooperació sigui política d’Estat a Catalunya’.

La diputada d'ERC, Marta Vilalta