Dimecres, 17 d'agost de 2016

ERC demana una relació màxima d’1:12 entre els sous més baixos i els més alts d’una mateixa empresa

El grup d’Esquerra Republicana al Congrés de Diputats ha presentat una proposició no de llei per demanar que, dins d’una mateixa empresa, els màxims directius no cobrin més de 12 vegades el sou més baix d’entre els seus treballadors. En la seva proposta, Esquerra recorda que amb l’esclat de la crisi econòmica de 2007 es van iniciar ajustos i retallades que van afectar sobretot els treballadors, mentre que dins dels quadres directius no es va repercutir de la mateixa manera. La prova és que ‘mentre el 2007 els alts directius de les empreses de l’IBEX guanyaven 23 vegades més que els seus treballadors, ara ho fan 25 vegades més’, com resumeix el diputat Jordi Salvador, ponent de la proposta.

La idea d’establir un sostre salarial en una proporció 1:12 va néixer a Suïssa i ara mateix està a debat a diversos països europeus. Parteix de la base que cap directiu de cap empresa pugui guanyar en un mes el que un seu treballador guanya en un any. Segons Salvador, ‘els missatges d’austeritat, sacrificis i d’ajustar-se el cinturó surten de les classes dirigents però no se l’apliquen, de manera que cada vegada s’enriqueixen més mentre la gran majoria de la població empobreix’.

En el sector de la banca, per exemple, aquesta setmana s’ha sabut que els consellers de la les sis principals entitats de l’Estat han mantingut les seves retribucions durant el primer semestre de l’any i que els seus directius les han disminuït, en conjunt, un 4,3%, mentre que els beneficis han caigut fins a sis vegades més, un 25%: dels 8.822 milions del primer semestre de 2015 als 6.667 del de 2016.

ERC considera que, a efectes jurídics, implementar aquesta mesura es podria fer amb una petita modificació de l’article 26 del text refós de la llei de l’Estatut dels Treballadors. La proposta es fa extensiva no només a l’àmbit empresarial privat, sinó també al sector públic.

La proposició no de llei d’Esquerra Republicana respecte al sostre salarial 1:12 és una de les 29 iniciatives parlamentàries que s’han entrat al registre del Congrés de Diputats des del 29 de juliol passat, pocs dies després que arrenqués l’actual legislatura. Les darreres han estat la petició de crear una comissió d’investigació sobre la participació de l’Estat espanyol a la guerra d’Iraq i una altra per avaluar les escoltes al despatx del ministre d’Interior en funcions, Jorge Fernández Díaz, aquesta última conjuntament amb el Partit Demòcrata.

Jordi Salvador, diputat al Congrés i ponent de la proposta