Dimecres, 14 de gener de 2015

ERC vota en contra de la Llei d'alts càrrecs espanyola perquè no aprofundeix en l'austeritat i la transparència

El diputat d'Esquerra Republicana Joan Tardà ha defensat aquesta matí el vot en contra de la formació a la Llei reguladora de l'exercici d'alts càrrecs de l'administració general de l'Estat. Tardà ha explicat que 'la llei no arriba al fons de la qüestió sinó que és només un pegat' i ha defensat fins a set punts que no s'inclouen i que Esquerra Republicana defensa que s'hauria de regular.

Tardà ha explicat les esmenes de la formació on es proposava que els alts càrrecs no rebran cap tractament o títol de cortesia en atenció a la dignitat i autoritat del càrrec. També es defensava la 'supressió de cotxes oficials dels càrrecs públics perquè considerem que els desplaçaments necessaris per al desenvolupament eficient de la tasca d'un càrrec públic han de ser sufragats, però no considerem que s'hagin de desplaçar en cotxe oficial. Això sí, tret de comptades excepcions establertes expressament per Llei com podrien ser els casos del propi President del Govern o els ministres, per qüestions de seguretat'. Tardà ha donat per descomptat que els diputats no han de disposar de cotxes oficials, una altra esmena que presentava la formació.

Esquerra Republicana també ha reclamat que 'els espais i mitjans públics que siguin d'ús exclusiu i/o privilegiat de càrrecs públics seran expressament enumerats per llei, explicitant la finalitat, condicions i límits d'ús' i que l'administració pública només cobreixi 'viatges en classe turista'.

Tardà ha defensat també que 'cap càrrec de representació o designació política cobri més que el president del Govern' i ha recordat que 'ens resulta extremadament sorprenent que ens tiréssim la mà al cap quan gràcies a la Llei de Transparència'. També es reclama que 'només es percebran dietes si són justificades i per serveis laborals fora del centre de treball o per pernoctar en municipi diferent al de la residència habitual', una proposta que 'pretén evitar els abusos que es produeixen en les dietes, com són les dietes per assistència o les dietes genèriques que cobrem els diputats i diputades'. És a dir, des d'ERC 'considerem que els càrrecs públics han de tenir pagat l'allotjament i la manutenció en els seus desplaçaments, però que només s'ha de pagar aquests conceptes en presentar un rebut justificant i que el màxim per allotjament o menjar estigui clarament regulat per llei'.

Finalment, Tardà ha defensat que 'faci una Llei de regulació de Grups d'Interès o Lobbies'. Davant l'enroc del PP a acceptar cap de les propostes d'ERC, la formació ha votat en contra de la Llei que queda aprovada en comissió.

Són 'esmenes que pretenen aprofundir en la transparència i austeritat en la política i que ens sorprèn que hagin estat rebutjades pel PP. Dóna la sensació que el Govern més que regular per acabar amb l'opacitat i els privilegis només pretén aparentar que els combat, però sense ser capaç d'aprovar mesures de calat com aquestes que converteixin els polítics en veritables servidors públics i no en càrrecs servits amb diners públics', ha sentenciat Tardà.

Joan Tardà