Dijous, 8 de desembre de 2016

Ernest Maragall destapa que Inditex es serveix de l'enginyeria fiscal per evitar pagar impostos

Els grup dels Verds al Parlament Europeu ha revelat avui que Inditex ha estalviat almenys 585 milions d’euros en impostos durant el període 2011-2014, mitjançant l'ús de tècniques d'evasió d'impostos corporatius a través, sobretot, dels Països Baixos, Irlanda i Suïssa. Inditex és el grup empresarial propietària de marques tant populars com Zara, Massimo Dutti o Pull & Bear, per citar algunes.

La investigació duta a termes per un equip d’economistes catalans seguint indicacions d’Ernest Maragall, eurodiputat adscrit el grup dels Verds i membre de la Comissió especial d’investigació creada a partir de les informacions destapades pels Papers de Panamà, està basada en els comptes oficials presentats per Inditex a diferents països.

L’informe posa de manifest com la companyia desvia part dels seus beneficis als Països Baixos a través del pagament de royalties. Pagar royalties és una pràctica habitual de moltes companyies per tenir el dret a utilitzar el seu nom –la marca-. És un truc habitual de les grans empreses que volen transferir guanys a països on els impostos són més baixos (en aquest cas els Països Baixos), però no pas un assumpte menor. S'estima que la quantitat perduda per país entre 2011-2014 és de: 218 milions d’euros a Espanya, 25 milions per a Alemanya, 57 milions d'euros per Itàlia, 76 per a França, 20 milions per a Grècia, 22 milions de lliures al Regne Unit, 18 milions d’euros per Bèlgica i 6 milions per a Àustria. També posa al descobert l’existència d'empreses irlandeses pertanyents a Inditex que declaren milions en volum de negoci però no tenen un sol empleat o no paguen l'impost de societats!

'Xifres a banda -apunta Maragall-, l'informe demostra com les grans corporacions com Inditex poden i s'estructuren per treure el màxim benefici de les taxes impositives més baixes i de la manca d'harmonització dels sistemes fiscals en l'àmbit europeu'.

En el cas que ens ocupa, hi ha grans diferències entre les empreses del grup Inditex. Moltes d'elles es dediquen a la venda al detall i en general tenen baixos marges de benefici (entre les xifres negatives i només el 5%). No obstant això, altres empreses del grup especialitzades en la gestió financera, la gestió de la marca, el comerç electrònic o el negoci d'assegurances tenen marges de benefici net molt més alts: entre el 20% i el 70%. Curiosament, totes elles estan situades en països coneguts per tenir una legislació fiscal molt complaent. En aquest cas: Països Baixos, Irlanda o Suïssa.

'Aquest informe és, un cop més, una crida a una major transparència fiscal de les grans empreses. Els ciutadans que compren els seus productes tenen dret a saber si pagaran més tard la part justa d'impostos. Es tracta de que hi hagi informació pública sobre les empreses, on declaren els guanys i en última instància, on paguen els impostos. Aquesta transparència no és un luxe, és una necessitat' ha afirmat l'eurodiputat català.

'Però els nostres governs estan fent tot el possible per evitar-ho -denuncia-. Tot i que la Comissió Europea i el Parlament Europeu hi estan a favor, recentment països com Alemanya, Irlanda, Luxemburg, Àustria, Xipre, Suècia i Finlàndia han pressionat a la Comissió Europea per provar de garantir que la transparència fiscal mai no s’aconsegueixi'.

Sense transparència fiscal i amb les multinacionals i els seus assessors fiscals, juntament amb uns estats que opten per una competència fiscal destructiva entre ells, serà difícil posar fre a l'evasió d'impostos.

L'eurodiputat Ernest Maragall