Dijous, 15 de juny de 2017

Esquerra Republicana condiciona el suport a la llei d'autònoms a què s'accepti l'esmena per deduir les despeses de menjar en horari laboral

Només a Catalunya la mesura beneficiaria més de 500.000 autònoms. "Seria una mesura immediata, universal, pràctica i efectiva", assenyala el diputat Joan Capdevila.

El grup d'Esquerra Republicana al Congrés dels Diputats mantindrà l'esmena que ha presentat a la proposició de llei de reformes urgents del treball autònom, presentada per Ciudadanos i actualment en fase de ponència, perquè les despeses de menjar fins al límit de nou euros diaris per als autònoms que treballen com a persones físiques es considerin deduïbles en la tributació en l'IRPF. “Només a Catalunya, aquesta mesura beneficiaria més de mig milió d'autònoms”, assenyala el diputat republicà Joan Capdevila.

Capdevila vol deixar clar que la llei que s'està tramitant per a la reforma del treball autònom “no és la nostra llei” i que aquesta es limita a “petites modificacions en forma de pedaços que no resolen la situació de fons, que és la discriminació amb què des de sempre s'ha tractat als autònoms”.

És per aquest motiu que Esquerra donarà el seu suport a la futura llei “només si s'accepta aquesta esmena”, entenent que es tractaria d'una veritable millora, “immediata, universal, pràctica i efectiva”, dins de les limitacions que presenta la reforma que es pretén.

La deducció de despeses diàries de menjar durant l'horari laboral ja funciona per als treballadors assalariats que reben ajudes alimentàries de l'empresa i també per als autònoms amb societat i treballadors, que ho dedueixen com a despesa en l'Impost de Societats. La proposta que ha presentat Esquerra té per objectiu equilibrar aquesta situació entre tots els col·lectius i donar major seguretat jurídica als autònoms.

Es tracta que la despesa de menjar fins al límit de nou euros diaris, com en el cas dels assalariats, quedi exempt de tributació en l'IRPF, “sempre que aquesta despesa sigui demostrada de forma fefaent, es produeixi en dies laborals i en establiments d'hostaleria”, assenyala Capdevila.

Esquerra Republicana considera que el sistema més segur és l'habitual de vals de menjar o targetes tancades per a aquest ús o uns altres que s'estableixin reglamentàriament i que assegurin la finalitat de la despesa.

Aquesta seria una de les mesures més populars en el col·lectiu i de major eficiència fiscal, no només per als autònoms que se’n puguin beneficiar sinó també per a l'eficàcia recaptadora, ja que assegura el bon ús de l'exempció fiscal.

“Esquerra considera imprescindible que la resta dels grups polítics recolzin aquesta mesura, que demostra un real i veritable compromís amb els autònoms més enllà de les ofertes de mesures que mai s'arriben a complir”, assegura Joan Capdevila.

532.000 autònoms de Catalunya es podrien beneficiar d'aquesta decisió que també tindria unes conseqüències molt positives per a tot el sector de la restauració, especialment per als establiments de menús a les zones empresarials i industrials que són les que menys es beneficien de l'efecte del turisme. Així mateix, Esquerra també reclama el reconeixement i representativitat de les organitzacions d'autònoms de Catalunya dins dels òrgans corresponents en el marc de l'Estat, com el Consell Econòmic i Social i el Consell del Treballador Autònom.

Esquerra condiciona el suport a la llei d'autònoms a què s'accepti l'esmena per deduir les despeses de menjar en horari laboral