Dimarts, 1 de maig de 2007

Esquerra esperona a construir la nació reivindicant els drets laborals

Esquerra ha celebrat, a la plaça de Goya de Barcelona, el tradicional homenatge a l’advocat laboralista Francesc Layret, uns instants abans de la manifestació de l’1 de Maig.

En el transcurs de l'acte, el portaveu nacional de les JERC i diputat al Parlament, Pere Aragonès, ha destacat que "mileuristes n'hi ha cada vegada menys, però perquè costa trobar un sou que arribi als mil euros per als joves que s’incorporen al mercat de treball". El diputat ha afegit que "Espanya és la principal dificultat dels joves per accedir al mercat de treball i ho és perquè és l’Estat espanyol qui conserva la capacitat legislativa en matèria de treball". El diputat ha remarcat que "tots tenim la responsabilitat de construir la nació des dels nostres llocs de treball, i això vol dir participar als comitès d’empresa".

Per la seva banda, Anna Simó, diputada i vicesecretària d’Acció Política, ha reivindicat la figura de Francesc Layret, que va ser assassinat per defensar l’assoliment "dels drets socials i el progrés al mateix temps que es fa possible l’alliberament nacional, com dues coses absolutament indestriables". Per a Simó, aquestes idees -progrés social, sobirania i progrés nacional- són presents a l’aposta i l’ideari actual d’Esquerra. La diputada ha recordat que Layret ja deia l’any 1918 que "les tàctiques dels obrers d’abandonar les lluites polítiques per dedicar-se únicament a les lluites econòmiques és equivocada i no els conduirà mai al nou ordre social, perquè per a això els obrers s’han d’apoderar del poder polític". Simó ha convidat els sindicats "a allunyar-se de la politiqueria del dia a dia i a fer política de la bona, d’alliberament social, però també d’alliberament nacional".

Finalment, el candidat d’Esquerra a l’alcaldia de Barcelona, Jordi Portabella, ha explicat que "el més important d’una societat és la gent", que ha de ser la mesura de totes les polítiques que es facin. Per a Portabella, "si la persona és el centre de totes les coses, el treball no només ha de ser equitatiu sinó que també ha de ser qualitatiu, i aquest ha de ser l'objectiu d’Esquerra". Per al candidat a l’alcaldia de Barcelona, el centre de les polítiques laborals han de ser "la seguretat i la salut laboral". Portabella ha proposat que es redueixen els torns de producció "per tal d’augmentar la productivitat, per tal d’augmentar la seguretat laboral i per tal de poder conciliar els horaris comercials, laborals i familiars".

Jordi Portabella i Anna Simó