Divendres, 3 de juliol de 2009

Esquerra i PIMEC reclamaran que els recursos que l’ICO no gasta vagin a parar a les Societats de Garantia Recíproca

El secretari general d’Esquerra, Joan Ridao, i el president de PIMEC, Josep Gonzàlez, han acordat avui impulsar una iniciativa perquè els recursos que l’ICO no acaba de gastar, per les dificultats d’agilitat i aprovació de molts expedients que provoquen la intermediació de les entitats de crèdit, puguin arribar a les Societats de Garantia Recíproca. Així ho ha anunciat avui Joan Ridao després de la reunió mantinguda amb Josep Gonzàlez.

En aquest context, Ridao ha apunt que l’ICO només ha retornar 19.000 milions d’euros a l’economia productiva de tots els recursos que preveia destinar a les petites i mitjanes empreses i, amb aquesta fórmula, Esquerra i PIMEC han calculat que almenys la meitat podrien arribar a les Societats de Garantia Recíproca, ‘entitats amb més empatia i proximitat als problemes de les petites i mitjanes empreses’, i ha assegurat que Esquerra ‘posarà fil a l’agulla’ a aquesta iniciativa ‘de la manera més immediata possible’.

La reunió entre el secretari general d’Esquerra i el president de PIMEC ha tingut com a objectiu principal valorar el desplegament per part d’Esquerra de les iniciatives del document que PIMEC i autònoms els van lliurar en la concentració de fa unes setmanes a Madrid. En aquest context, Ridao ha explicat que Esquerra ja ha desplegat 25 d’aquestes iniciatives centrades en la morositat i la liquiditat i, tot i que ha considerat que encara és prematur valorar l’èxit d’aquestes iniciatives, ha subratllat que ‘el Congrés ja ha acordat prendre en consideració una proposició de llei per modificar l’actual legislació de la morositat de l’any 2004, de la qual ha estat promotora PIMEC’.

Entre d’altres qüestions, Ridao i González també han coincidit en fer un diagnòstic negatiu de la situació econòmica actual. Ridao, en aquest sentit, ha apuntat que tot i que les dades de juny de l’atur són positives, ‘no ha d’enlluernar-nos ni pensar que s’ha trencat la tendència negativa de destrucció de l’ocupació, perquè la baixada de l’atur respon a sectors econòmics estacionals i als efectes balsàmics del Pla E, sobretot generant ocupació a través dels 8.000 milions del fons local’. Respecte a aquest fons, Ridao ha subratllat que, tot i que ha creat entre al voltant de 25.000 llocs d’ocupació directe, ‘estem parlant de 8.000 milions d’euros, que és un marge de maniobra financer extraordinari per part de l’Estat per un resultat no prou suficient’. I ha trobat ‘hilarant per no dir grotesc’ que el president del govern espanyol, José Luís Rodríguez Zapatero, assenyali la dada del mes de juny ‘en termes històrics de positiva’ , perquè, segons ha dit, la situació és ‘autènticament paorosa. Estem en plena recessió, portem tres trimestres consecutius amb una disminució de la nostra economia, portem una evolució de la destrucció d’ocupació que frega el 18% i amb una previsió per a finals d’any d’una disminució del PIB del 3,6%’.

Esquerra es felicita que el govern presenti un conflicte de competències en cas que s’aprovi el FROB

El secretari general s’ha felicitat que el conseller d’Economia, Antoni Castells, hagi anunciat que el Govern es plantegi presentar un conflicte positiu de competències davant de l’Estat en cas que s’aprovi el FROB, tal i com Esquerra va demanar fa uns dies. Segons el secretari general, el govern espanyol ha posat en pràctica això amb el propòsit de centralitzar les caixes, ‘perquè les CA tenen capacitat de tutela i d’inspecció i haurien de tenir la última paraula pel que fa a les fusions’ i privatitzar-les, ‘en la mesura que els bancs poden acabar adquirint títols i quotes participatives de les caixes amb els corresponents drets polítics’.

Pel que fa a les negociacions del nou sistema de finançament, el secretari general ha apuntat que els avenços són ‘modestíssims, però no avancem en l’arquitectura del model’. I és que ara per ara ‘no es garanteix el principi d’ordinalitat, ni que Catalunya estigui per sobre de la mitjana en relació a les altres comunitats autònomes ni un model diferent d’aquell que en el seu moment van pactar CiU i PP’. Per tant, Ridao ha assegurat que ‘continuarem reclamant que no hi hagi un pastis més gran, per tant més recursos, i ens toqui un tros més gran però en la mateixa proporció, sinó que realment es modifiquin les regles del joc, i això vol dir que l’Estat s’aprimi, i un esforç econòmic i d’imaginació, posar més diners i si cal tirar més del dèficit’.

Josep Gonzàlez i Joan Ridao