Dimarts, 18 de juliol de 2017

Esquerra Republicana al Senat reclama que l’Estat s’impliqui en dignificar el Camp de la Bota de Sant Adrià com a memorial dels afusellats pel franquisme

Coincidint amb el 18 de juliol, dia de l’alçament militar de 1936 contra el govern de la Segona República que va desembocar en l’inici de la guerra civil espanyola, el grup d’Esquerra Republicana al Senat ha registrat aquest dimarts una moció perquè el govern espanyol financi en un 50% la creació d’un centre memorialístic del Camp de la Bota de Sant Adrià de Besòs, que durant els primers anys del franquisme va ser escenari de centenars d’execucions de presos republicans d’arreu de Catalunya. La moció, que signen els senadors Mirella Cortès i Bernat Picornell, també demana que el govern espanyol s’involucri en l’impuls i promoció d’altres espais de memòria de Sant Adrià, com són el refugi antiaeri de la plaça Macià o l’edifici de l’antic ajuntament republicà.

“Des del 14 de febrer de 1939, dia en què les últimes tropes republicanes abandonaven el territori català pels Pirineus, fins al 1952, al Camp de la Bota hi van ser afusellades més de 1.700 persones de diversa ideologia i amb diferent grau de compromís polític i sindical”, recorda Picornell. La majoria eren de poblacions veïnes, com Carme Claramunt, de Badalona, “que va ser la primera reclusa de la presó femenina dels Corts i la primera catalana a ser afusellada després de la guerra”. Del macabre llistat d’afusellats al Camp de la Bota per la dictadura de Franco n’hi ha Barcelona, Súria, Olot o Tortosa, entre moltes altres poblacions.

Bernat Picornell posa en valor els testimonis directes que fins avui han fet perdurar la trista memòria d’aquell espai, així com també el treball de recerca i documentació de l’Arxiu Històric del Barri de la Mina i el Camp de la Bota.

Actualment, el Camp de la Bota “ha quedat convertit en l'aparcament privat d'un gran comerç”, denuncia Picornell. L'espai, a més, està ple d'enderrocs, orins i defecacions d’animals, i per tant, “resulta indigne per a les persones allí afusellades, així com per als seus familiars”. Només hi ha un petit panell informatiu en molt mal estat i una petita placa en commemoració de les dones que hi van ser executades.

L’Ajuntament de Sant Adrià, a través del Consorci del Besòs i per iniciativa d’un moció del grup municipal d’Esquerra Republicana, ha aprovat signar un conveni amb el Memorial Democràtic de la Generalitat per a la dignificació de l’espai i la creació d’un centre memorialístic en record de les persones que hi van ser executades. “Tenint en compte la responsabilitat històrica de l'Estat espanyol i que els afusellaments es van fer a l'empara de la seva legalitat -que ha estat acceptada en la mesura que no s'ha declarat nul·la de ple dret-, des d’Esquerra Republicana considerem necessari que el govern espanyol s'impliqui en la reparació simbòlica i moral de les víctimes”, conclou Picornell.

Bernat Picornell, durant una intervenció al ple del Senat