Dimarts, 21 de febrer de 2017

Esquerra Republicana defensa que sense sobirania nacional no hi podrà haver plena sobirania energètica

Els republicans impulsen una moció a tots els ajuntaments perquè se sancioni a les elèctriques que no compleixin la normativa sobre pobresa energètica

Esquerra Republicana ha defensat aquest matí des de les xemeneies de l’avinguda del Paral·lel de Barcelona, símbol de la Canadenca que seria l'embrió de FECSA l'any 1952, que sense sobirania nacional no hi podrà haver la sobirania energètica plena, però ha defensat com ja s’està impulsant el canvi de model des de tots els àmbits on els republicans tenen responsabilitats. En aquest sentit, la secretària general Marta Rovira ha anunciat que el partit impulsarà una moció a tots els ajuntaments que busca promoure un canvi de model energètic que aposti per l’energia renovable, que controli i limiti els oligopolis i que se sancioni com ja fa Sabadell a les empreses que incompleixin el protocol sobre pobresa energètica.

'Estem impulsant el canvi social per passar del model oligopolístic de l'Estat, que ens fa pagar una de les factures de la llum més cares d'Europa, a un model amb una factura elèctrica justa’, ha afirmat Rovira. 'La República permetrà transitar des d'aquest model al nou i que el canvi que s'està impulsant des d'ajuntaments s'estengui a tot el país', ha explicat Rovira. En aquest sentit, ha anunciat que en la moció es demana que els ajuntaments sancionin aquelles companyies que incompleixin sobre pobresa energètica i talls de subministrament com ja està fent Sabadell. ‘Ho està fent d'una manera exemplar Sabadell, impulsant el canvi social. Per tant, ho poden fer tots els altres ajuntaments', ha afegit.

Per la seva part, el portaveu d’Esquerra al Congrés, Gabriel Rufián, ha defensat que la gent d’Esquerra no està en política ‘perquè ens regalin algun lloc en un consell d’administració, sinó que hi estem per ajudar la gent’ i ha apuntat algunes de les iniciatives que ja s’han impulsat des del Congrés. 'Defensem contractes de potència estacional, perquè la gent pagui per allò que gasta’, ha exposat Rufián que ha afegit que es treballa per fomentar l’autoconsum i perquè ‘la factura de la llum no sigui el quart secret de Fàtima, que ningú entén’.

L’eurodiputat Jordi Solé ha denunciat que el model espanyol és una ‘anomalia a Europa’ perquè fa que els consumidors hagin de pagar l’electricitat més cara de tot el continent: 'L'Estat espanyol suposa una anomalia a Europa, amb uns preus altíssims, que doblen els de Suècia o Finlàndia', ha afirmat. ‘És un model energètic controlat per oligopolis que enlloc d'oferir als consumidors els millors preus i protegir-los, es dedica a protegir els interessos de les grans empreses elèctriques’, ha denunciat.

Finalment, també ha intervingut el diputat al Parlament Ferran Civit, que ha denunciat com l’Estat impedeix el canvi de model que s’impulsa des d’aquí: 'Catalunya vol un model energètic nou i l’Estat no ens deixa, ens recorren la lluita contra la pobresa energètica, per exemple'. I la regidora a l’Ajuntament de Barcelona, Montse Benedí, ha defensat que Esquerra sempre ha lluitat per la sobirania energètica, fins i tot, proposant l’impuls d’una empresa d’energia municipal, però ha reconegut que en alguns moments s’ha hagut de mostrar crítica amb el govern municipal. 'Esquerra sempre hem lluitat per la sobirania energètica, donant suport sempre que s'han fet iniciatives, però hem hagut de ser crítics amb el govern de Colau, que passa massa ràpid del "sí que es pot" al "no s'ha pogut”', ha sentenciat.