Dimecres, 17 de maig de 2017

Esquerra Republicana demana la compareixença dels ministres Nadal i De Guindos pel “greuge” de l'acord elèctric amb el PNB

El grup d'Esquerra Republicana al Congrés dels Diputats ha sol·licitat la compareixença en comissió dels ministres d'Energia, Álvaro Nadal, i d'Economia, Indústria i Competitivitat, Luis De Guindos, perquè donin explicacions sobre l'acord aconseguit entre el PP i el PNB en relació a la modificació de la tarifa elèctrica industrial per a les empreses, que en paraules del portaveu d'Esquerra en ambdues comissions, Joan Capdevila, suposa "una doble discriminació respecte a les empreses que no són del País Basc: en preu de l'energia i en repercussió sobre la resta de peatges”.

L'acord inclou la incorporació d'un subtram tarifari per a empreses connectades a xarxes d'entre 30kV i 36kV. El greuge ve donat perquè a Catalunya, com en la majoria de les restants comunitats autònomes de l'Estat, no existeix la xarxa de 30kV, com sí que hi ha de 25kV, “amb la qual cosa les empreses catalanes no podran gaudir de l'abaratiment d'aquest tram”, assenyala Joan Capdevila. Esquerra fa seves les reivindicacions de la Plataforma kV25-30 que fa temps que reclama el mateix tractament per a totes les empreses enquadrades en el 25-30kV.

Segons han denunciat diferents organitzacions empresarials de Catalunya, la decisió de no incloure en l'acord les empreses que estan en xarxes de 25kV suposarà un sobrecost aproximat de 200 milions d'euros per més de 3.200 empreses.

En termes tarifaris, el preu de l'electricitat per a empreses que actualment comparteixen un mateix tram pot passar dels 26,42 euros el megawat hora (MWh) a permetre que les que disposen del tram entre els 30kV i els 36kV ho paguin, amb preus de 2016, a 14,97 euros. I amb les previsions de tarifes per a l'any 2017, el salt seria de pagar 26,26 euros el MWh a pagar-ne només 14,72. “No critiquem que es rebaixi la tarifa als de 30, critiquem que se li mantingui als de 25 i que aquesta rebaixa es repercuteixi universalment, conculcant flagrantment la competència entre empreses”, conclou el diputat republicà.

El grup d'Esquerra ja va sol·licitar la compareixença del ministre d'Energia per la subhasta per a renovables convocada pel Ministeri d'Energia, Turisme i Agenda Digital, per entendre que “la proposta del Ministeri no dóna les mateixes oportunitats a les diferents tecnologies, beneficiant a les grans empreses enfront de les pimes”, recorda Capdevila.

Joan Capdevila, al Congrés de Diputats