Dimecres, 4 de juny de 2014

Esquerra Republicana denuncia el silenci diplomàtic internacional al voltant de la commemoració dels 25 anys de la matança de Tiananmen

Aquest 4 de juny es commemoren els 25 anys de la matança de la plaça de Tiananmen, i de la repressió del moviment pacífic en favor de la democràcia i reformes socials a la Xina. La matança va ser el final de la protesta que van començar un 15 d’abril milers de joves de procedència diversa, obrers, estudiants, intel·lectuals que reivindicaven pacíficament reformes polítiques i econòmiques al govern xinès. Molts van començar una vaga de fam que va arribar a durar tres setmanes.

El govern xinès va declarar la llei marcial el 20 de maig i va acabar amb les reivindicacions utilitzant la força i repressió. Va enviar l’exèrcit i els tancs a Tiananmen causant milers de morts i ferits. Alguns líders de les protestes van ser executats o van desaparèixer, d'altres com Wang Dan, Wu’er Kaixi, Chai Ling, viuen a l'exili i amb dificultats per tornar-hi.

El mateix silenci mediàtic que va imposar el govern xinès llavors segueix avui en dia, i el què és pitjor, amb la connivència de bona part dels governs democràtics del món, l'estat espanyol inclòs, i les grans empreses d'internet que han accedit a silenciar les protestes de commemoració dels fets o directament a censurar termes per a que no hi hagi cap repercussió dins o fora de la Xina.

Des d’Esquerra Republicana avui ens solidaritzem amb la ciutadania que des de Xina i des del món lluiten activament pel respecte dels Drets Humans i per la construcció d’un model de país respectuós amb els drets humans, garantista amb els drets individuals i col.lectius. Denunciem un cop més el silenci diplomàtic que és còmplice amb les vulneracions dels drets humans i seguim treballant per una aplicació efectiva de la legislació de jurisdicció internacional que permeti a qualsevol estat del món investigar i jutjar crims de dret internacional com genocidi, crims de guerra, de lesa humanitat, desaparicions forçades i tortures.