Dijous, 18 de maig de 2017

Esquerra Republicana reclama que l'Estat espanyol i la resta d'estats membre compleixin el compromís de les quotes d'asil als refugiats

L'Eurocambra ha votat avui a favor que es reubiquin urgentment els 160.000 demandants d'asil de Grècia i Itàlia que es van acordar

Els eurodiputats per Esquerra Republicana, Josep-Maria Terricabras i Jordi Solé, han votat aquest dijous a favor que els estats membre compleixin de manera urgent el reallotjament dels 160.00 refugiats de Grècia i Itàlia que han demanat asil a la Unió Europea. La proposta, que ha estat aprovada amb 398 vots a favor, 134 en contra i 41 abstencions, expressa la decepció del Parlament Europeu pel que fa als compromisos no complerts dels estats membre en la solidaritat i el repartiment de responsabilitats, i els demana que donin prioritat als menors i altres sol·licitants vulnerables.

El 2015, la UE es va fixar un termini de dos anys per atendre la demanda d’asil de 160.000 persones, que fugen principalment de la guerra de Síria. Quan falten quatre mesos perquè es compleixi el termini de dos anys, només s’ha reubicat fins poc més de 18.000 persones. A l’Estat espanyol, que n’havien d’arribar 18.000, s’està molt lluny d’aquesta xifra. De fet, només dos dels Estats membres, Malta i Finlàndia, estan en vies de complir amb la quota que els pertoca.

"No és una qüestió de capacitat sinó de manca de voluntat política. A Catalunya, societat civil, ajuntaments i Govern, ens hem manifestat públicament demanant acollir i no podem fer-ho perquè depenem de l’Estat espanyol, i aquest no compleix", ha dit Terricabras. "Però no es pot abandonar aquestes persones, és una qüestió moral. Hem de reivindicar els valors de la UE perquè la gent espera que Europa estigui a l'alçada. Europa és un projecte únic i el respecte als drets humans i la solidaritat són els nostres valors fundacionals", ha afegit.

Per la seva part, Solé, ha reclamat que l’Estat espanyol compleixi. "L'estat espanyol s'hauria d'acostumar a complir els compromisos que pren amb els socis europeus: dels 18.000 refugiats que es va comprometre a acollir, amb prou feines n'han arribat 900, tres mesos abans que s'acabi el termini establert. Estem preparats per ajudar, volem acollir i volem un govern que compleixi el que promet", ha dit.

Eurodiputats de tots els grups demanen als estats membre que compleixin el compromís de les quotes d'asil als refugiats