Dimecres, 31 de maig de 2017

Esquerra Republicana reclama renegociar el conveni entre l'Estat espanyol i Rússia que impedeix els vols directes a Tòquio des de Barcelona

El grup d'Esquerra Republicana al Congrés dels Diputats ha registrat aquest matí una proposició no de llei per sol·licitar la renegociació del Memoràndum d'Entesa entre l'Estat espanyol i Rússia per eliminar les traves en els vols transiberians des de Barcelona.

Aquest acord és el que impedeix, per exemple, que pugui haver-hi vols directes entre Barcelona i Tòquio, ja que estableix, textualment, “que només una aerolínia designada per la part espanyola i una altra per la part russa estaran autoritzades per operar rutes d'abast transiberià amb destinació a Tòquio i Xangai, i sempre des de Madrid”, segons denuncia el portaveu d'Esquerra al Congrés, Joan Tardà. En el cas espanyol, Iberia opera la ruta Madrid-Tòquio. El conveni impedeix que altres operadors puguin oferir rutes directes a Tòquio des de l'Estat, la qual cosa bloqueja una demanda existent, per exemple, per fer-ho des de l'aeroport del Prat.

Aquest mateix matí, aprofitant la compareixença del ministre de Foment, Íñigo de la Serna, al debat de pressupostos, la diputada republicana Teresa Jordà l’ha emplaçat a desmentir la informació que publica en la seva edició d'avui el diari Ara, però no ha obtingut resposta.

En la seva proposició no de llei, per ser debatuda tant al ple com a la comissió d'Afers Exteriors, Esquerra assenyala que l'acord signat per l'Estat “perpetua el privilegi i monopoli d'Iberia a l'hora d'operar les rutes aèries comercials entre l'Estat espanyol i Japó”. Una prova d'això és que, per la part espanyola, en la signatura de l'acord només hi ser representada la companyia Iberia com a observadora, mentre que pel costat rus “hi van ser presents representants de fins a 5 aerolínies i dos aeroports”.

Esquerra considera que aquest conveni representa un “greuge directe” per a la competitivitat de l'aeroport del Prat, que amb 44 milions de passatgers anuals està registrant en els últims anys una de la majors taxes de creixement al món.

A més, el desenvolupament de rutes aèries comercials entre El Prat i Àsia és un factor estratègic per la Generalitat de Catalunya i la consolidació del Barcelona-El Prat com a aeroport de rutes de llarg abast, així com una reivindicació històrica per part del Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries.

“Entre els molts arguments per exigir que El Prat pugui tenir ruta directa a Tòquio hi ha la presència d'empreses de referència japoneses a Catalunya”, assenyala Tardà, que recorda l'arribada des dels anys vuitanta de companyies com Honda, Yamaha, Hitachi, Ricoh, NTT, Denso i Calsonic Kansei.

Actualment la presència d'empreses japoneses a Catalunya és bastant diversificada. Els sectors que sumen més volum de multinacionals nipones són el químic (22), maquinària (21), les TIC (21), serveis (21) i l'elèctric-electrònic (20). Així mateix, diversos operadors logístics japonesos com Nippon Express i Yusen Logistics estan instal·lats de la Zona d'Activitats Logístiques del Port de Barcelona.

Joan Tardà, aquesta setmana atenent els mitjans al Congrés de Diputats