Dimecres, 7 de juny de 2017

Joan Tardà: “Hem d'aconseguir que corruptors i corromputs s'avergonyeixin del mal que han fet a la democràcia”

El portaveu d'Esquerra Republicana al Congrés de Diputats, Joan Tardà, ha assegurat davant la posada en marxa de la comissió d’investigació sobre el presumpte finançament irregular del PP que “hem d'aconseguir que corruptors i corromputs s'avergonyeixin del mal que han fet a la democràcia”. Aquest dimecres, la comissió, amb els vots a favor de tots els grups menys el PP, que ha votat en contra, ha aprovat els plans de treball i un primer grup de compareixences amb cinc extresorers d’aquest partit, que arrencarà amb Luis Bárcenas el proper 26 de juny.

“La pretensió d'Esquerra és convertir aquesta comissió en una veritable comissió de la veritat. De fet, convenen moltes comissions de la veritat”, assegura Tardà. El diputat republicà considera que “si no som capaços de fer una veritable catarsi i reconèixer que el sistema democràtic s'ha anat articulant sota el signe de la impunitat, no hi haurà manera de resoldre el que, menjant-se el cos de la democràcia, ja està afectant la mateixa supervivència del règim democràtic”.

És des d'aquesta premissa que Esquerra planteja la comissió amb una nova dimensió que contraposi “els dolents” –corruptors i corromputs- amb “els bons”, és a dir, persones i institucions que durant anys han treballat i ho continuen fent contra la corrupció.

Posar uns enfront dels altres ha de servir, segons Tardà, per deixar els primers encara més en evidència i “avergonyir-los del mal que han fet a la democràcia”. La proposta d'Esquerra és que els bons compareguin just després que la comissió hagi arrencat entre juny i juliol amb els extresorers del PP.

En total, Esquerra demana per a aquesta comissió fins a 36 compareixences, començant per la de l'actual president del govern espanyol, Mariano Rajoy, o l'expresident José María Aznar i l’extresorer del PP Luis Bárcenas; els empresaris Florentino Pérez (ACS), Juan Miguel Villar Mir (OHL) o Luis del Rivero (Sacyr).

En contraposició, a la petició de compareixents dels republicans també s'inclouen la Plataforma por la Honestidad, l'exdiputat en el Parlament de Catalunya i coordinador del projecte Llum i Taquígrafs, David Fernández; el president del Sindicat de Tècnics del Ministeri d'Hisenda, Carlos Cruzado o la directora de l'Oficina Nacional d’Investigació del Frau, Pilar Valiente, entre altres.

Joan Tardà també ha assegurat que Esquerra “no se sent amenaçada en absolut” davant l'advertiment del PP de voler investigar el presumpte finançament irregular de la resta de partits a través de la comissió d’investigació oberta en el Senat. “Vam votar a favor de la comissió al Congrés, que concerneix al PP, i vam votar a favor de la comissió al Senat, que concerneix a tots els partits”, ha ressaltat el diputat republicà, que ha defensat la coherència en la posició d'Esquerra i una trajectòria de 86 anys d’història sense casos de corrupció.

Joan Tardà, aquest dimecres en una roda de premsa al Congrés dels Diputats