Dimecres, 16 de març de 2016

Junqueras: 'Hi ha un sistema de finançament injust que segrega la responsabilitat de la recaptació fiscal de la de fer front a les despeses socials'

El vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda, Oriol Junqueras, ha subratllat la injustícia del sistema de finançament de Catalunya aquest matí al Parlament. El vicepresident ha defensat que el sistema no permet fer front als reptes socials, malgrat recaptar recursos suficients. 'La situació financera de les institucions públiques catalanes i la Generalitat és extremadament complexa, perquè hi ha un sistema de finançament clarament injust que segrega la responsabilitat de la recaptació fiscal de la responsabilitat de fer front a les despeses de caràcter social', ha afirmat Junqueras. 'La nostra voluntat és fer la independència de Catalunya i així ho farem. Ara bé, al mateix temps, creiem que la nostra obligació és donar a conèixer als ciutadans quina és la situació del país', ha destacat el vicepresident.

El vicepresident ha explicat que per fer-hi front s'està parlant amb tots els actors i organismes, com ara els ministeris espanyols d'Economia i d'Hisenda. En aquest sentit, Junqueras ha explicat les converses que ha mantingut amb els dos ministeris. 'Amb Economia, la conversa s’ha centrat en que és millor que determinats crèdits a curt passin a llarg termini', ha relatat Junqueras, que ha afegit que tant el ministeri com les entitats financeres hi estan d'acord, però la qüestió continua aturada. 'Si tothom hi està d’acord per què no es fa? Perquè el govern espanyol ens diu que abans de fer-ho hem de rebre una autorització seva. Ells estan en una organització interna que depèn de mil informes entre ells. Estem a l’espera d’això', ha etzibat.

Amb Hisenda, el vicepresident va tractar el retorn 'd’uns diners que el ministeri reconeix que corresponen a les institucions catalanes des de 2014 i que no van arribar'. 'Van calcular la bestreta a la baixa i diuen que la liquidació s’hauria de fer al cap de dos anys. Nosaltres continuem dient que dos anys des del gener de 2014 es van acabar el gener de 2016. Ens limiten a constatar aquest fet i que els ciutadans jutgin com pertoca', ha afirmat Junqueras.

Junqueras ha recordat també que el govern espanyol es financia 'a través de crèdits del BCE a un tipus d’interès proper al 0,05%', i a partir d'ara al 0%, i en canvi l'Estat presta diners a Catalunya al 0,83%, 16 vegades més. 'L’Estat té possibilitats de finançament infinítament millors, encara que només sigui perquè l’Estat evita que nosaltres les puguem tenir', ha manifestat el vicepresident.

Finalment, Junqueras ha explicat una altra de les injustícies del sistema. 'Segons la Llei d'estabilitat parlamentària, les administracions autonòmiques haurien de gaudir de l'1,7% del dèficit. Efectivament, gaudirem del 0,3%', ha dit. 'Aquesta diferència de 8 dècimes representa 1.600 milions d'euros; si s'hi afegeixen els 1.400 milions de la liquidació de 2014 que el ministeri reconeix que deu, i els càlculs a la baixa de la bestreta de 2016, la xifra se situa a més de 4.000 milions', ha explicat el vicepresident. 'Tenir 4.000 milions més o no, és una diferència brutal', ha sentenciat Junqueras.

Junqueras: 'La nostra voluntat és fer la independència de Catalunya i així ho farem'