Dimecres, 16 d'abril de 2014

La delegació catalana al Sàhara constata la vulneració dels drets humans als territoris ocupats

La delegació catalana que està visitant el Sàhara Occidental constata la vulneració sistemàtica dels drets humans als territoris ocupats per part de Marroc. 'Després de tres dies de visita i de contacte amb la societat civil sahrauí, hem estat testimonis directes de la vulneració dels drets humans mitjançant repressió, tortures, persecucions, negació dels drets de llibertat d’expressió i de manifestació, així com represàlies i opressió a mans de les autoritats marroquines' ha explicat la diputada d'ERC, Marta Vilalta.

La delegació ha denunciat haver estat espiada i seguida al llarg dels tres dies a Alaiun per part de la policia marroquí, que fins i tot va retenir una estona la delegació per evitar la tasca d’observació durant una manifestació a favor de l’autodeterminació del Sàhara. Així mateix, la delegació ha denunciat la vigilància per un membre de la MINURSO, la Missió de les Nacions Unides per al Referèndum al Sàhara Occidental al llarg de la seva estada. 'Els problemes que ha viscut la delegació catalana en pròpia pell és allò que viuen d’una manera continuada la població sahrauí, que sobreviuen en una ciutat segrestada per la policia' ha denunciat Marta Vilalta.

Per tot plegat, la delegació s’ha compromès a portar la veu del poble sahrauí arreu i en fer un informe per tal de presentar-lo al Parlament i de forma pública, així com a emprendre accions posteriors tant a nivell parlamentari, com municipal i social. Aquest migdia la delegació retornava ja cap a Catalunya.

Trobada amb la MINURSO i amb víctimes de desapareguts

En la última jornada de visita al Sàhara Occidental, la delegació catalana s’ha reunit amb un representant de la MINURSO al qual se li ha traslladat la necessitat urgent que la Missió pugui ampliar el seu mandat per tal de supervisar i vigilar els drets humans al Sàhara Occidental, mandat que fins ara no existeix. Aquesta és una decisió que el Consell de Seguretat de les Nacions Unides prendrà aquest dijous 17 d’abril.

També hi van haver trobades amb familiars de persones desaparegudes presumptament a mans del règim marroquí i que van explicar el seu patiment, el seu dolor i les seves experiències i van reclamar pressió internacional davant del Govern del Marroc.

La delegació catalana està formada per les diputades Marta Vilalta (ERC) i Hortènsia Grau (ICV-EUiA), els regidors de Valls, Jordi Escoda (CUP), de Navàs, Josep Casafont (CUP), i de Caldes de Montbui, Isidre Pineda (ERC), que és també representant de la Coordinadora Catalana d’Ajuntaments Catalans d’Amics del Pobla Sahrauí, i els màxims responsables de la Federació d’ACAPS (l’Associació Catalana d’Amics del Poble Sahrauí), Núria Salamé i Miquel Cartró

La delegació catalana al Sàhara amb Marta Vilalta com a representant del Grup Parlamentari d'ERC