Dilluns, 21 de febrer de 2005

La presidenta de l'INE reconeix a l'Entesa que Catalunya és la comunitat autònoma que ha perdut més pes relatiu al conjunt de l’economia espanyola entre 1995 i 2003

A petició de l’Entesa, la Presidenta de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), Carmen Alcaide ha comparegut avui al Senat per a explicar l’estudi de la comptabilitat regional d’Espanya, 1995-2003, que ha publicat l’INE. Aquest estudi assenyala que Catalunya és la comunitat autònoma que ha perdut més pes relatiu al conjunt de l’economia espanyola entre 1995 i 2003, passant del 18’9% del PIB de l’estat al 18’3%.

El portaveu de l'Entesa, Carles Bonet, es pregunta “si aquestes dades són coherents amb la descentralització política i econòmica que sobre el paper hauria d’haver aconseguit l’Estat de les Autonomies, o per contra és una manifestació de que estem en un procés de concentració i radialitat econòmica de l’estat”.

Bonet creu que “aquesta dada i aquesta reflexió s’hauria de tenir ben present a l'hora de negociar un nou sistema de finançament per Catalunya” ja que l’estudi de les dades de la marxa de l’economia de les diverses comunitats autònomes és un factor fonamental per a dissenyar el nou sistema de finançament.

Després d’analitzar les dades de la publicació de l’INE, el portaveu de l’Entesa considera que “la causa de la pèrdua del pes relatiu de Catalunya, no és degut a la seva pèrdua de quota industrial i productiva, sinó a la pèrdua de pes relatiu en qüestions com el volum dels serveis públics, l’administració pública, la construcció o l’efecte de concentració a Madrid de les seus centrals de les grans empreses”.

“Si mirem les dades dels principals factors econòmics veiem que són coherents amb la simplificació de que Madrid governa, Catalunya produeix”, ha indicat.

Carles Bonet