Dimarts, 23 de desembre de 2008

L’Arxiu Nacional de Catalunya comença a rebre la documentació confiscada durant la Guerra Civil corresponent a privats

El conseller Tresserras ha declarat que el retorn d’aquesta documentació és “un acte de justícia, de normalitat i de compliment d'un procés establert per llei"

El conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, ha presentat aquesta tarda els primers documents que han arribat a l’Arxiu Nacional de Catalunya corresponents a la segona fase de devolució de documentació confiscada durant la Guerra Civil que es conservava a l’Arxiu General de la Guerra Civil Espanyola a Salamanca. Es tracta de 120 llibres (monografies), que pertanyen a entitats i particulars.

Durant la presentació, el conseller Tresserras ha declarat que el retorn d’aquesta documentació és “un acte de justícia, de normalitat i de compliment d’un procés establert per llei”.

Les monografies contenen dedicatòries, segells i anotacions manuals. La majoria de dedicatòries són dels autors de l’obra adreçades a les persones a qui se’ls va confiscar la biblioteca. Entre d’altres, hi ha dedicatòries de Pompeu Fabra, Ventura Gassol, Carles Pi i Sunyer, Carles Rahola, Carles Riba i Ferran Soldevila.

Aquestes dedicatòries ajuden a reconstruir els vincles entre intel·lectuals i polítics durant el primer terç del segle XX. En són exemple les dedicatòries a Antoni Rovira i Virgili: “A l’amic i germà del camp A. Rovira i Virgili homenatge d’admiració i de devota amistat. Ventura Gassol”, en l’obra La nau (1920) i “A l’estimat amic A. Rovira i Virgili. Cordial ofrena. Carles Rahola. Girona, novembre 1922”, en l’obra En Ramon Muntaner (1922).

En aquesta primera digitalizació de documentació s’han reproduït més de 20.000 pàgines.

El procés del retorn

Les 120 monografies retornades formen part dels documents corresponents a particulars i entitats pendents de retornar a Catalunya des de l’Arxiu de la Guerra Civil de Salamanca.

El desembre del 2006 es va començar el procés de retorn de la documentació confiscada durant la Guerra Civil a la Generalitat i al Parlament de Catalunya, però aquesta operació no es va completar fins el mes d’agost passat quan es van retornar les set caixes de la primera remesa que havien quedat aturades a Madrid.

La Comissió Mixta Estat-Generalitat continua treballant en la validació i digitalització dels documents pendents per tornar i és previst que a mesura que aquests treballs vagin avançant, la documentació es vagi retornant a Catalunya.

El retorn d’aquesta documentació es produeix d’acord amb la Llei 21/2005, de 17 de novembre, que establia que l’Estat havia de restituir a la Generalitat de Catalunya la documentació confiscada amb motiu de la Guerra Civil i que havia estat conservada a l’Arxiu General de la Guerra Civil Espanyola a Salamanca.

Foto: ACN