Dijous, 28 de maig de 2015

Maragall aconsegueix que l'Institut Català de Finances pugui rebre fons del Pla Juncker

La Comissió Europea, l'Eurocambra i el Consell de la UE han conclòs aquest dijous de matinada –després d'una llarga nit de negociacions- les negociacions per posar en marxa el Pla Juncker, un fons europeu que ha de mobilitzar fins a 315.000 milions d'euros en inversions públiques i privades entre 2015 i 2017 i que, a proposta de l'eurodiputat d'ERC-MES Ernest Maragall, podran arribar directament a l'Institut Català de Finances.

Maragall, que és membre de la comissió parlamentària que ha negociat el projecte amb la CE i el Consell, ha celebrat l'acord finalment assolit, tot i les retallades a les propostes presentades pel seu grup (Verds/ALE). 'Malgrat que no recull al 100% les nostres propostes, en el sentit de dotar-lo d'uns objectius més concrets, s’ha tancat la negociació i, així, es posa a l'abast dels inversors un bon instrument' ha declarat Maragall.

L'europarlamentari català s'ha mostrat especialment satisfet perquè la seva proposta que entitats com l'Institut Català de Finances (ICF) puguin ser partners del Fons Europeu d'Inversions Estratègiques ha estat inclosa en la versió final de l'acord. El gestor principal de l'EFSI serà el Banc Europeu d'Inversions (BEI), que tancarà acords amb la banca dels diferents estats per a la captació de projectes i la distribució dels fons.

En aquest sentit, l'eurodiputat Maragall ha aconseguit incloure una esmena segons la qual totes les institucions financeres i de promoció econòmica que tinguin un mandat públic, ja sigui a nivell estatal, regional o local, tindran la consideració de bancs nacionals. Una precisió que obre la porta a que institucions com l'ICF puguin participar a l'EFSI mitjançant la gestió de subplataformes específiques d'inversió.

'Tindria tot el sentit que l'ICF posés en marxa d'immediat plataformes d'inversió específiques per a PIMEs, projectes d'eficiència energètica i de valorització tecnològica, és a dir, per a projectes amb capacitat de transformar el nostre teixit productiu'
, ha explicat Maragall.

'Al final, estem més aviat parlant d'un instrument per impulsar la inversió que d'un veritable pla. Que els projectes siguin veritablement bons i orientats a la generació d'ocupació sostenible dependrà dels estats i dels promotors privats. Tant de bo que aquesta vegada no torni a haver-hi projectes tipus Castor o d'infraestructures inútils'
, ha alertat l'eurodiputat.

L'eurodiputat Ernest Maragall al plenari d'Estrasburg.