Dimarts, 19 d'abril de 2016

Recuperem la memòria de Nativitat Yarza, primera dona alcadessa d'Esquerra Republicana

Als reptes pendents de les Dones, d'assolir l'empoderament, la igualtat d'oportunitats en la diferència, l'accés a la visibilitat pública i als espais de la presa de decisions en condicions de paritat, cal afegir el de la manca de referents femenins. I tots aquests reptes els compartim les dones d'Esquerra. Hem dit sovint que el nostre partit ha de ser el de Macià, Companys, i Yarza.

Nativitat Yarza, que fou primera alcaldessa dels Països Catalans i de l'Estat Espanyol, per Esquerra Republicana de Catalunya. Una dona d'una vida atzarosa, compromesa i apassionant. Nascuda a Valladolid,  va estudiar i exercir de mestra. Va ser una activista política i fou elegida com a alcaldessa del poble en el que tingué la destinació definitiva, Bellprat (Anoia). La primera dona alcaldessa dels Països Catalans i de l'Estat Espanyol, per Esquerra Republicana.   Durant la Guerra Civil es va allistar per anar al front malgrat la seva edat avançada, i en acabar la guerra va patir l'exili a França, on morí després d'uns anys de dura vellesa.
Podeu veure una ressenya biogràfica a http://memoriaesquerra.cat/plana.php?veure=bio&cmb_alf=195&lletra=Y

Ella és coprotagonista d'un llibre de ficció que us recomanem per Sant Jordi: "Els senyors del poder" de l'Imma Cabré (Editorial Gregal)

Recuperem la nostra memòria històrica en femení, recuperem Nativitat Yarza.

Si us cal informació sobre com aconseguir el llibre us podeu adreçar a [email protected]

*Barcelona, 12 de febrer de 1934. Lluís Companys rep al Palau de la Generalitat a Nativitat Yarza, alcaldessa de Bellprat, la primera de Catalunya i tot l'Estat
espanyol elegida per sufragi universal. Els acompanyen els diputats Joan Taules, Josep Tomàs i Piera i Francesc Riera.

El 12 febrer de 1934 Lluís Companys rep Nativitat Yarza, primera alcaldessa (Bellprat) escollida democràticament.