Divendres, 30 de setembre de 2016

Richard Wilkinson: 'El nostre objectiu ha de ser la democratització de l'economia'

El president de la Fundació Josep Irla, Joan Manuel Tresserras ha presentat l'epidemiòleg social, Richard Wilkinson, en la lliçó inaugural del curs econòmic i polític de la Fundació Josep Irla, que s'ha celebrat a l'auditori del Campus Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra.

Richard Wilkinson ha aportat dades i experiències que condueixen a una tesi que ens mostra clarament que 'en la lluita contra ladesigualtat, i tendint a crear societats menys desiguals, el nostre objectiu ha de ser la democratització de l'economia i aquesta ha de ser la nostra resposta al poder manipulador i generador de desigualtat de les grans multinacionals'.

La bretxa entre el sou dels directius d'empresa i els operaris ha evolucionat en un increment espectacular, una estructura democràtica de les empreses aporta una major responsabilitat envers la comunitat, a nivell econòmic, ambiental i evita el creixement de la desigualtat.

Wilkinson ha definit la desigualtat partint de la premissa que 'la gent té una visió molt ingènua, tendim a creure que només té importància des de les condicions materials, si genera pobresa. La pobresa no és una quantitat petita de bens materials, és una distinció entre classes socials'. La pobresa i la seva definició s'expressa en diferents termes segons l'àmbit geogràfic però sempre coincidint en els termes d'estrats socials i no en estàndards d'indicadors fixes.
El doctor Wilkinson fa palès que 'hi ha menyspreu envers la pobresa. Es genera autoodi . Es creen divisions entre nosaltres i es generen sentiments d'inferioritat i superioritat. Som jutjats en relació al nostre estatus'.

L'acadèmic ha explicat que 'hem de deixar de pensar en la desigualtat com una qüestió de justícia o injustícia social, es tracta d'una qüestió individual, de la diferenciació que fem d'estatus socials. El punt d'inflexió està en si tenim una piràmide social molt plana o és molt punxeguda, cas en què hi hauria diferències socials més accentuades'.

Com afecta la desigualtat a les nostres relacions socials?

El doctor Wilkinson ha centrat bona part de la conferència en com afecta la desigualtat a les relacions socials entre individus i a nivell de la comunitat.

'En societats més desiguals hi ha una afectació més gran de les relacions socials i les desigualtats generen desconfiança, som menys considerats, s'afebleix la vida comunitària, i cada cop confiem menys els uns en els altres. En societats més igualitàries hi ha vida comunitària, col·laboració, en societats més desiguals això no existeix i la gent es defensen els uns dels altres' ha conclòs.

Joan Manuel Tresserras ha destacat que aquesta lliçó inaugural respon al criteri de la Fundació que compleix una funció molt important i la volem fer ben visible. Es tracta d'una Fundació d'un partit històric de llarg recorregut; una part important s'adreça al rescat de la memòria i també a intentar estimular la reflexió política de llarg recorregut, l'altra part es destina a la reflexió ideologia des d'una perspectiva menys tenallada per la realitat dels grans temes que ens preocupen i trasbalsen. Per fer això 'és necessària, segons Tresserras, una relació més estreta amb el món acadèmic que és on es construeix la realitat intel·lectual'.

Tresserras ha celebrat poder gaudir d'aquesta primera lliçó inaugural del curs amb una personalitat acadèmic de reconeixement internacional com és Richard Wilkinson. 'El tema central que traspassa la política arreu del món és la desigualtat, i poques persones han fet aportacions tan interessants com el doctor Wilkinson'.
És el primer cop que es fa una lliçó inaugural i la Fundació s'ha marcat l'objectiu de repetir l'experiència cada any.

El dcotor Richard Wilkinson en un moment de la lliçó inaugural de la fundació Josep Irla 2016