Dimecres, 10 de febrer de 2016

Romeva destaca que el Departament que encapçala és 'la primera estructura d'Estat que ha creat el Govern'

'El Departament d’Afers Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència és la primera estructura d’Estat que ha creat aquest Govern i demostra la voluntat inequívoca d’esdevenir Estat', així es va expressar ahir a la tarda el conseller d’Afers Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència, Raül Romeva, en la seva primera compareixença davant de la Comissió d'Acció Exterior i Cooperació, Relacions Institucionals i Transparència del Parlament.

'La creació del Departament és un fet nou, que dóna mesura del nou període que iniciem aquesta legislatura', va destacar el conseller en l’inici de la seva intervenció. Romeva va fer èmfasi en l’aposta del Departament per la transversalitat en agrupar els àmbits de les relacions internacionals, les relacions institucionals i la transparència i govern obert. 'Ens proposem ser triplement innovadors i repensar i construir nous canals i noves vies de relació: de Catalunya amb el món, del Govern amb les institucions, i de cadascun dels ciutadans amb les instàncies de Govern que els representen', va detallar.

Seguidament, el conseller es va referir al paper de Catalunya al món, 'el nostre objectiu és possibilitar que Catalunya es pugui fer sentir amb veu pròpia al món i que pugui aportar elements de reflexió al conjunt de les nacions'. 'Volem parlar al món perquè volem ser-hi útils i perquè aquest diàleg contribueix a millorar la vida dels nostres conciutadans', va afegir. Segons Romeva, 'Catalunya ha de ser capaç de prendre posició davant dels nous reptes i exigències que defineixen el moment que vivim, com ara la globalització, la representativitat de les institucions, la voluntat de major transparència' i de disposar 'dun millor govern, que promogui activament el sentit profund de la democràcia'.

Afers Exteriors i Unió Europea
Pel que fa a l’actuació del Departament en l’àmbit de les relacions exteriors el conseller va subratllar que 'treballarem per posicionar Catalunya al món i per fer-ne un referent de grans temes globals. La nostra aposta en l’esfera internacional és esdevenir un actor especialment proactiu'. L’acció exterior de Catalunya pivotarà en base a tres grans eixos: les relacions bilaterals i multilaterals, una presència activa a la Unió Europea i l’impuls de l’àmbit de cooperació al desenvolupament.

En el camp de les relacions institucionals, el conseller va descriure els tres àmbits d’actuació: 'La relació amb el Parlament de Catalunya i la resta d’institucions de la Generalitat; el diàleg amb les institucions espanyoles; i el foment de les polítiques que afavoreixin la cultura de la pau, els drets humans i la memòria democràtica'.

Pel que fa a l’àmbit competencial de la Transparència, el conseller va recordar que el Govern ha augmentat la dimensió de l’anterior Comissionat a Secretaria sectorial de Transparència i Govern Obert. Segons el conseller, aquesta nova Secretaria 'neix amb la voluntat de transversalitat i d’estar present, des de la col·laboració i el treball conjunt, en tots els departaments del Govern'.

Primera compareixença del conseller d'Afers Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència, Raül Romeva.

Raül Romeva a la Comissió d'Acció Exterior i Cooperació, Relacions Institucionals i Transparència