Divendres, 19 de maig de 2017

Joan Tardà, davant la moció de censura: “Demanem a l'esquerra transformadora espanyola una crida a la participació en el referèndum”

El portaveu d'Esquerra Republicana al Congrés dels Diputats, Joan Tardà, considera que l'actual Estat espanyol “viu una situació d'emergència democràtica” enfront del govern del PP i la normalització de la corrupció i és des d'aquest punt de vista que “celebrem la presentació de la moció de censura per part d'Unidos Podemos–En Comú Podem-En Marea”. Davant el registre al Congrés, aquest matí, de la moció de censura contra Mariano Rajoy, Tardà ha insistit en els arguments pels que Esquerra Republicana donarà el seu suport a la iniciativa: “Fem una anàlisi semblant sobre la situació actual, ens sentim concernits i solidaris amb les esquerres transformadores de l'Estat espanyol, però en justa reciprocitat també ens creiem mereixedors de la seva solidaritat davant el nostre propi procés”.

Tardà ha insistit en la petició que l'alternativa de govern que ha de plantejar la moció de censura “reconegui el dret a decidir del poble de Catalunya i, per tant, del referèndum que se celebrarà a la segona quinzena de setembre”. És la condició que posen els republicans per recolzar la moció, i recorden que el propi candidat, Pablo Iglesias, ja s'ha manifestat en més d'una ocasió a favor d'aquest dret.

Esquerra no posa cap objecció a la figura de Pablo Iglesias com a candidat, com no ho hagués fet davant altres possibles noms: “El que posem en valor per sobre de tot són les idees i els compromisos”. I no hi ha dubte, en el marc de l'Estat espanyol, “quin govern preferim entre el que representa el PP i el que representa Unidos Podemos”.

“El punt de trobada amb Esquerra Republicana en aquesta moció de censura no és el sí a la independència en el referèndum, sinó el sí al dret a decidir”, assenyala Tardà, que també recorda que “a Catalunya són molts més, fins a un 80%, els defensors del dret a decidir que no pas els independentistes”.

El repte a Catalunya, assegura Tardà, és que davant del referèndum de setembre “anem confluint els independentistes amb els autodeterministes”. És des d'aquest punt de vista que “animem aquesta esquerra de la qual ens sentim tan propers a què faci una crida a la mobilització i a la participació en el referèndum de Catalunya”.

Joan Tardà, en una roda de premsa al Congrés de Diputats