Dilluns, 21 de març de 2016

Terricabras: ‘L’Estat espanyol només ha acollit 18 refugiats. Per això els resulta tan escandalós que la Generalitat s’ofereixi a acollir-ne 4.500’

L’eurodiputat d’Esquerra Republicana, Josep-Maria Terricabras, ha lamentat la situació que estan vivint els refugiats i ha afirmat que el principal problema és que Europa no actua conjuntament, sinó que els estats prenen les decisions en funció dels interessos particulars. A més, ha carregat contra la gestió que n‘està fent l’Estat espanyol. Terricabras ha lamentat que a l’Estat espanyol només hagin arribat 18 refugiats dels 17.000 a què s’havia compromès. 'No s'entén que alguns estats hagin participat tan poc en l'acollida. A Espanya només hi han arribat 18, la cosa és tremenda. Els que som aquí, ja els podríem acollir 18 refugiats’, ha comentat. ‘Per això els resulta tan escandalós que el president de la Generalitat s’ofereixi a què Catalunya pugui acollir-ne 4.500’, ha afirmat Terricabras en referència a la reacció que va tenir la vicepresident del govern espanyol, Soraya Saénz de Santamaría, que es va mostrar molesta amb el president de la Generalitat per haver fet l’oferiment.

Terricabras ha destacat que ‘desgraciadament’ el Parlament europeu no pot prendre decisions en la qüestió dels refugiats, perquè qui en té la competència són els estats. ‘Nosaltres fem propostes i engeguem iniciatives que finalment han de ser aprovades per la Comissió europea i pel Consell d’Europa, que està format pels estats. A Europa qui mana són els estats. I aquesta és l’Europa que volem que canviï’, ha afirmat Terricabras, que ha afegit que cal que la ciutadania ho sàpiga.

L'eurodiputat d'Esquerra ha recordat que el projecte europeu es va iniciar gràcies a la iniciativa d'alguns estats, però ara són els mateixos estats els que impedeixen que el procés europeu avanci, ‘perquè no hi ha cap autoritat supraestatal a Europa. Per tant, quan els estats estan d’acord en alguna iniciativa, tiren endavant i quan no va cadascú pel seu compte. I aquesta és la raó autèntica del problema actual’, ha explicat l’eurodiputat. ‘El problema actual no és que no se sàpiga què cal fer, sinó que han estat incapaços de distribuir la solidaritat’, ha afegit. L’eurodiputat ha volgut destacar que l’acollida és assumible per Europa: ‘A la UE som 500 milions, si vinguessin 5 milions, que no vindran, serien l’1% de la població. Sembla bastant obvi que ben gestionat podrem acollir un 1%’, ha sentenciat.

Finalment, ha lamentat també que els estats europeus vulguin deixar la qüestió en mans de Turquia, ‘un estat que no és garantia dels drets humans’ i que l’acord no acabarà amb les màfies, sinó al contrari.

Un record per les víctimes
Terricabras ha volgut començar la roda de premsa lamentant la tragèdia de Freginals, on han mort 13 joves estudiants estrangeres. L’eurodiputat ha volgut oferir tot el seu suport i acompanyament als familiars en moments tant durs com aquests.