Dimecres, 6 d'abril de 2016

Torrent: 'L’economia catalana genera prou recursos per no haver d’incomplir cap límit de dèficit. El problema és que no disposem dels nostres propis recursos'

Junqueras destaca que 'l'economia catalana creix molt més que el nostre endeutament, mentre que a l’Estat, l’endeutament creix molt més de pressa que l'economia'

El diputat de Junts pel Sí Roger Torrent ha lamentat l’arbitrarietat que utilitza l’Estat per repartir el límit de dèficit entre els diferents nivells de l'administració, sobrecarregant autonomies i ajuntaments, i ha instat el Govern a explicar les mesures que es duran a terme per fer-hi front. El diputat de Junts pel Sí ha destacat que el principal problema és la manca de recursos: 'L’economia catalana genera prou recursos per no haver d’incomplir cap límit de dèficit. El problema és que no disposem dels nostres propis recursos. I no en disposem per decisions polítiques de l’Estat. Per tant, el nostre camí és disposar de tots els nostres recursos, aquest és el nostre objectiu'.

Torrent ha destacat que aquest 'sistema arbitrari i injust' malmet les bones xifres macroeconòmiques de l’economia catalana: 'El que fa l’Estat amb aquest sistema és posar en risc la capacitat que té el Govern de traslladar aquest creixement econòmic en el benestar de les famílies, el principal repte d’aquest Parlament i del Govern', ha afirmat Torrent.

'El ministre Montoro afirmava la setmana passada que la culpa de sobrepassar el límit de dèficit marcat per Europa era de les comunitats autònomes i els ajuntaments. Repassem les dades: l’Estat rep el 4,2% del sostre de dèficit i el centrifuga a les comunitats i municipis de manera desproporcionada. Perquè, per exemple, les comunitats gasten al voltant del 30% de la despesa i, en canvi, només poden fer el 16% de dèficit', ha afirmat Torrent durant la sessió de control d'aquest dimecres.

El vicepresident del Govern i conseller d’Economia i Hisenda, Oriol Junqueras, ha explicat com l’Estat fa una distribució que contradiu les recomanacions de Brussel·les. 'L’Estat assumeix el 57% de la despesa pública i sempre s’ha reservat un sostre de dèficit per sobre del 80%, de tal manera que l’any que ve es reservarà el 100% del sostre de dèficit, mentre que les comunitats representen un terç de la despesa i l’any que ve tindran un 0% del dèficit. És evident que aquí hi ha un desequilibri i una centrifugació del dèficit que contradiu les recomanacions que venen per part d’Europa', ha afirmat Junqueras.

'L’economia catalana va créixer l’any passat un 3,4% i el dèficit va créixer un 1,95%. Per tant, és evident que la nostra economia creix molt més que el nostre endeutament, mentre que, en el cas de l’Estat, l’endeutament creix molt més de pressa que l’economia”, ha afirmat Junqueras, que ha afegit que “l’estat espanyol hauria d’haver tingut present que el creixement de l’economia catalana és bo per a tothom'.

Roger Torrent en una intervenció al Ple del Parlament de Catalunya