Història d'Esquerra

Govern de la Generalitat

L'abril de 1931, un mes després de la seva fundació, ERC triomfa aclaparadorament a les eleccions municipals al Principat, i Macià proclama la República Catalana, la qual, després d'intenses negociacions amb el govern de Madrid, esdevé la Generalitat de Catalunya, i recupera així el nom de la institució de govern medieval, dissolta al principi del segle XVIII amb la pèrdua de la sobirania. Francesc Macià n'és escollit president.

L'agost del mateix any, s'aprova en referèndum l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, com a marc legal a partir del qual el Principat recuperava competències d'autogovern i part de la sobirania arrabassada dos segles enrere sota el jou de l'exèrcit borbònic en la Guerra de Successió (1705-1714). Aquest Estatut, després de retallar-lo i rebaixar-lo, és aprovat per les Corts Espanyoles i entra en vigor el setembre de 1932.

ERC, a partir d'aquell moment, i en el marc de la II República Espanyola (1931-1939), guanya totes les eleccions que es van celebrant, tant les municipals com les del Parlament i les legislatives. És en aquest context polític que el desembre de 1933 mor Francesc Macià. Lluís Companys el succeeix com a President de la Generalitat. El 6 d'octubre de 1934, Companys, davant l'evident involucionisme de la dreta espanyola i el risc de cop d'estat militar, proclama l'Estat català. Dos dies més tard, ell i tot el govern català són empresonats. La Generalitat, expressió de govern legítim de què s'havia dotat el poble de Catalunya, és abolida i no es restableix fins al nou triomf d'ERC a les legislatives del febrer de 1936, en el marc electoral de la coalició del Front d'Esquerres, expressió genuïna paral·lela als fronts populars que s'estan organitzant, arreu d'Europa, com a resposta a l'expansionisme feixista dels anys trenta.