Història d'Esquerra

Present

L'1 d'octubre del 2011 se celebra a Girona el XXVIè Congrés Nacional, un congrés marcat per la unitat, en el qual Oriol Junqueras és escollit com a nou president i Marta Rovira com a secretària general. El partit agafa un nou impuls amb un procés de renovació que es completa amb l'obertura a la societat civil.

Només un mes més tard tenen lloc les eleccions al Congrés dels Diputats, que posa a prova el nou rumb emprès pel partit. La candidatura encapçalada per Alfred Bosch, que havia dirigit la consulta per la independència celebrada a Barcelona el 10 d'abril del 2011, aconsegueix mantenir els 3 diputats al Congrés, amb 169.284 vots, i posa les bases per a un nou enlairament del partit.

La històrica manifestació de l'11 de setembre del 2012 convocada per l'Assemblea Nacional Catalana precipita els esdeveniments a Catalunya, amb un avançament electoral que obre una nova etapa a Catalunya. Les eleccions del 25 de novembre situen Esquerra Republicana com a segona força al Parlament, recuperant els 21 diputats, amb 496.292 vots (13,68% dels vots), i donen lloc a una cambra amb una clara majoria a favor d'una consulta per a l'autodeterminació.

Amb l'objectiu de tirar endavant la consulta d'independència durant el 2014 i provocar un gir social en la política econòmica, Esquerra Republicana signa un acord d'estabilitat parlamentària amb CiU, el primer grup del Parlament. Les traves de l'Estat no deixen fer la consulta i s'acaba realitzant un procés participatiu el 9 de novembre de 2014. Hi participen 2,3 milions de persones i 1,8 milions (un 80%) voten desacomplexadament a favor de la independència de Catalunya.

Però cal anar un pas més enllà i amb l'objectiu de realitzar el referèndum definitiu que no s'havia pogut fer, es convoquen eleccions plebiscitàries el 27 de setembre de 2015. Com a conseqüència del moment excepcional, es forma una gran coalició integrada principalment per Convergència i Esquerra Republicana, que aglutina també moltes personalitats independents i altres partits polítics. El resultat és Junts pel Sí, que guanya les eleccions del Parlament de Catalunya amb 62 diputats, i amb el suport de la CUP, es forma el primer Govern independentista de Catalunya. Un executiu que té la voluntat de ser un govern de “transició”, el darrer autonòmic, i aquell que faci possible la independència de Catalunya. S’ha configurat per donar resposta a un mandat inequívoc i que està legitimat per exercir-lo.