POLÍTICA MUNICIPAL

Revista de l'ACM Dilluns, 1 d'octubre de 2012

Com afectaria que els Ajuntaments recaptessin l'IBI d'immobles històrics?

Recentment s’ha obert un debat molt interessant entorn el cobrament de l’Impost sobre Béns Immobles (IBI) als edificis històrics. Per una banda, es pot argumentar que la conservació d’aquests béns immobles, que són patrimoni històric i cultural de moltes ciutats i pobles del país, justifica l’exempció fiscal de l’IBI. Tanmateix, i per altra banda, si en aquests esmentats edificis s’hi desenvolupa una activitat privada amb ànim de lucre, l’exempció suposa una competència deslleial envers altres activitats similars ubicades a edificis que no responen a aquestes característiques.
En un moment que la davallada d’ingressos de les corporacions locals es pot considerar de traumàtica, i que els Ajuntaments gestionen serveis que no són de la seva estricta competència, però que la ciutadania reclama per qüestions de proximitat, i evidentment, de necessitat, cal cercar vies d’ingressos que no suposin un nou esforç i una nova càrrega fiscal als ciutadans més desprotegits i que més pateixen la tamborinada de la crisi. És absolutament injust que entitats privades gaudeixin d’exempcions impositives quan la societat es veu abocada a restriccions severes en molts àmbits.

Àlex Garrido
Regidor de Mitjans de Comunicació, Cultura i Educació de l'Ajuntament de Manlleu