POLÍTICA MUNICIPAL

Revista de l'ACM Dijous, 8 de desembre de 2011

Com pot afectar la majoria absoluta del PP per assolir un nou i millor finançament local?

Des que sóc alcalde del meu poble, la situació financera ha estat una de les nostres principals preocupacions. Però no només per la situació actual. Ràpidament comproves que els Ajuntaments ens movem la majoria de vegades per subvencions: veus que el que cal és arreglar una vorera, però acabaràs comprant un cotxe perquè ha sortit una línia d’ajuts per adquirir-ne un.
Crec, per tant, que el nostre deure és reclamar una de les reivindicacions històriques del municipalisme català: un finançament just pels ens locals, que permeti als Ajuntaments a donar prioritats, i a tenir major flexibilitat i autonomia per decidir les polítiques a aplicar.
Però, és clar, major autonomia significa cessió de poder. I això des d’un govern espanyol del PP és inimaginable. Ja no per l’onada centralitzadora que vindrà i haurem de combatre. Sinó perquè és sorprenent que, en el programa electoral del PP, tinguessin tant poc pes les propostes per a potenciar una administració propera al ciutadà.
Però tant important com això és aconseguir un bon finançament per a Catalunya. Sense aquest problema resolt —i això no ho farà pas el PP espontàniament— és difícil pensar en una nova llei d’hisendes per al món local.

Joan Carles Rodríguez
Alcalde de Sant Julià de Vilatorta