POLÍTICA MUNICIPAL

Esquerra Nacional Diumenge, 9 d'octubre de 2005

El nou Estatut i el món local

JAUME OLIVERAS
Secretari de Política Municipal d'ERC i Vicepresident 3r de la Diputació de Barcelona
EN66

El nou text estatutari aprovat pel Parlament de Catalunya representa un avenç molt important pel que fa al tractament del món local. Partint de l’Estatut de 1979, on els ajuntaments no existien, per primera vegada se’ls dóna el reconeixement institucional que mereixen.

El nou Estatut ve a trencar la falsa dicotomia que ens volia fer creure que un poder municipal fort i un govern de la Generalitat també fort eren incompatibles. Des del municipalisme nacional que representa ERC celebrem aquest pas endavant, tot i que hauríem volgut anar més enllà a l’hora de definir les competències exclusives en matèria de règim i finançament local.

El text reconeix un nucli de competències pròpies dels ajuntaments, la vegueria com a ens de base local per estructurar el territori i la creació del Consell de Governs Locals. El Parlament podrà legislar, igualment, una llei de les hisendes locals i condicionar els criteris de distribució de la participació dels ingressos de l’estat cap als ajuntaments.

En el debat que ara s’inicia a les Corts espanyoles el món local hi té molt a dir. Això ja ha començat amb l’aprovació de mocions a favor del nou Estatut. Cal que els avenços que s’han pel que fa al món local, no pateixin cap retallada i siguin defensats pels nostres representants del Parlament de Catalunya i les Corts espanyoles. El que no s’entendria de cap manera és que algun sector del món local de Catalunya promogués alguna mutilació en aquest sentit. Això no faria cap favor al municipalisme català i, de retruc, al conjunt de la ciutadania.