POLÍTICA MUNICIPAL

Esquerra Nacional Dijous, 9 de setembre de 2004

Una aposta equilibradora per a l’àrea metropolitana

QUIM SANGRÀ
Assessor del grup metropolità d'ERC
EN56

Dins el debat sobre el model territorial, dilatat en el temps, però altament estèril fins l’arribada d’ERC al Govern, hi ha hagut, de sempre, un element silenciat: la dotació d’una fórmula efectiva per a l’administració i gestió de l’entorn metropolità de Barcelona. Des de la liquidació de la Corporació Metropolitana i la creació de les Entitats actuals (1987), CiU ha ignorat les disfuncions del model comarcal a l’àrea de Barcelona mentre el PSC intenta, encara, recomposar un veritable contrapoder metropolità en base a la seva força municipal.

Passat el temps, ambdós han quedat descol·locats: els que ho han boicotejat, ara no ho podran evitar i els que volen el contrapoder, ara mateix no els cal. Aliens a criteris partidistes, des d’ERC plantegem un model d’Àrea Metropolitana de Barcelona pensat com a ens de gestió efectiu i no de poder polític, basat en l’autonomia municipal, en la recuperació de competències perdudes, en la no ingerència en competències alienes i, sobretot, en la integració dins d’un model territorial equilibrat. Aquesta integració es fa amb l’equiparació de l’Àrea Metropolitana a les comarques, amb els nivells d’asimetria i diversitat que requerirà cada realitat del país.

El pes específic d’ERC a l’entorn de Barcelona és cada cop més gran i és important, doncs, que elaborem i defensem un model propi, pensat per als canvis que s’estan esdevenint en aquesta part del país. Aquella imatge immutable d’un entorn metropolità d’Estopa i pandereta que ens han venut durant tants anys, està canviant i potser més ràpid del que alguns voldrien, i en benefici d’ERC.