Catalunya és reconeguda al món com un país líder en el reconeixement de drets de les persones LGTB al món. Hem passat de mirar les fites d’altres països a ser exemple de canvis socials i legislatius. Aquest canvi ha estat el producte dels esforços de moltes persones i entitats, que han lluitat durant molts anys, en temps desfavorables i en temps més propicis, i Esquerra hi ha contribuït, des de la concepció que aquest ha de ser un país lliure i de persones lliures.
Així, Esquerra ha estat decisiva en la formació de les majories parlamentàries que van permetre l’aprovació del dret a l’adopció per a parelles gais i lesbianes al Parlament de Catalunya i del dret al matrimoni i l’adopció al Congrés dels Diputats. Des dels nostres àmbits de responsabilitat en diferents governs hem impulsat la creació del Consell Municipal de Gais, Lesbianes i homes i dones Transsexuals de Barcelona i del Consell Nacional de Lesbianes, Gais, Transsexuals i Bisexuals, així com del primer programa governamental per al col·lectiu Gai, Lesbià i Transsexual, de la Generalitat de Catalunya.
Volem seguir lluitant per aconseguir noves fites, construint amb tu la igualtat de drets i d’oportunitats a cada àmbit de la vida quotidiana.
ELS FETS D'STONEWALL. FA QUARANTA ANYS QUE VAM DIR PROU
A primeres hores de la matinada del 28 de juny de 1969, la policia de Nova York iniciava una batuda contra el bar Stonewall Inn, un dels llocs de trobada de les persones LGTB a la ciutat. Aquesta operació va començar de forma rutinària, però es va convertir en una fita important en el nostre procés d’alliberament. Els homes i les dones que eren al local es van resistir a l’acció policial i a la seva detenció, es van enfrontar als uniformats i van iniciar una cadena d’accions de protesta que es van repetir els dies següents. Aquella nit es va dir prou a la discriminació i va començar la lluita per la igualtat de drets.
Un any després, el 28 de juny de 1970, es va organitzar la primera gran manifestació de l’alliberament gai i lèsbic de la història. El que va començar a Stonewall va sacsejar el pensament i l’acció dels col·lectius LGTB a molts països del món, també a Catalunya. Avui, la lluita continua, però ens cal fer justícia als que van ser pioners, sense oblidar els que abans i després d’aquesta data, i en condicions sovint difícils, han lluitat per la nostra dignitat, la nostra llibertat i els nostres drets de ciutadania.

|
Agenda d'actes
DILLUNS 22 DE JUNY
19 h. Presentació de l'informe «Les polítiques públiques LGTB a les ciutats europees» de l'Ajuntament de Barcelona-Regidoria de Drets Civils. Barcelona, Centre Cívic Pati Llimona (Regomir, 3)
DISABTE 27 DE JUNY
12 h. Acte institucional: Presentació de l'Espai LGBT al Dixit, dins el programa per al Col·lectiu LGTB
de la Generalitat de Catalunya. Barcelona, Palau de Mar (plaça Pau Vila, 1)
18 h. Manifestació de la Comissió Unitària. Barcelona, plaça Universitat
21 h. Sopar-debat: 40 anys d'Stonewall (cal reservar amb antelació a Jordi Rallo, president de la Comissió Sectorial de Polítiques LGTB d'Esquerra, enviant un correu electrònic a jrallo@esquerra.cat)
DIUMENGE 28 DE JUNY
18 h. Manifestació Pride Parade 2009. Barcelona, plaça Universitat
21 h. Village. Barcelona, avinguda Maria Cristina
+ ACTES DE LA COMISSIÓ UNITÀRIA 28 DE JUNY
+ ACTES PRIDE BARCELONA 2009
+ ALTRES ACTES
|