Adriana Delgado participant en un ball popular del seu municipi, Les Gitanes de Sant Vicenç de Castellet

La nova vicesecretària general de Partit Obert i Moviments Socials d’Esquerra Republicana és periodista per vocació, lectora de mena i una ferma defensora del municipalisme

Adriana Delgado i Herreros és la nova vicesecretària general de Partit Obert i Moviments Socials a l’Executiva d’Esquerra Republicana, després que, aquest 6 de novembre, al 29è Congrés Nacional de l’organització, la candidatura liderada per Oriol Junqueras i Marta Rovira rebés el suport del 87% de la militància participant.

Delgado (Pont de Vilomara, 1978) és periodista i alcaldessa a Sant Vicenç de Castellet, al Bages, des de juny del 2019. Ha estat diputada al Parlament de Catalunya durant dues legislatures, entre el 2016 i el 2020, primer amb Junts pel Sí i, després, amb Esquerra Republicana-Catalunya Sí.

El juny de 2018 va ser escollida secretària quarta de la Mesa del Parlament, i és per haver permès que la cambra debatés sobre l’autodeterminació i sobre la monarquia espanyola que ha estat jutjada al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Delgado sempre ha defensat i defensarà que, al Parlament, “s’hi ha de poder parlar de tot, perquè és la seu de la sobirania del poble de Catalunya”, i ha denunciat que “voler condicionar i retallar el parlamentarisme és atacar la democràcia i drets fonamentals com la llibertat d’expressió, la representació política o la participació”.

A nivell local, ha estat regidora i portaveu d’Esquerra a Sant Vicenç de Castellet des del 2011, presidenta del Consell Comarcal del Bages (2011-2013) i vicepresidenta i consellera comarcal de règim intern (2013-2015).

Però, més enllà de la seva trajectòria política, què en sabem dels seus orígens, de la seva trajectòria professional o de la seva manera de ser i dels seus valors? Llistem 10 coses que potser no sabies d’Adriana Delgado i Herreros:

1. Els seus pares provenien de dos pobles petits i molt propers de Cuenca, però es van conèixer al Pont de Vilomara i Rocafort, on van coincidir buscant millors oportunitats per viure. Adriana Delgado va néixer allà, al Pont, però amb només uns mesos la família es va traslladar a un dels municipis de la comarca, Sant Vicenç de Castellet, i és on ha viscut tota la vida. El seu activisme polític li ve de la família paterna. El seu avi va ser un roig perseguit pel franquisme, empresonat i ferit per la Guàrdia Civil.
  2. Des de petita va tenir molt clar que volia ser periodista. Fins i tot, es gravava amb amigues fent entrevistes. Va estudiar Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona i durant la carrera va fer classes particulars, de monitora d’extraescolars i posant copes a un bar molt conegut de Sant Vicenç de Castellet. Després de llicenciar-se va estudiar un curs de postgrau sobre ENG/videoperiodisme a l’Institut d’Educació Contínua de la Universitat Pompeu Fabra, un curs de postgrau d’especialització en planificació i gestió de serveis i projectes d’informació a la Universitat Oberta de Catalunya, i ara cursa el postgrau de Lideratge Institucional i Gestió de Polítiques Públiques a la Universitat Central de Catalunya.
  3. Va començar a exercir la professió periodística al Regió 7 de Manresa, des d’on es va “patejar” el Bages, i, després, va ser corresponsal de la comarca per COM Ràdio, l’Avui i La Vanguardia. També va formar part del Breny, la revista mensual d’informació del municipi. Va ser assessora de comunicació al Departament d'Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya (2007-2011) i va presidir l’Apunt, l’Associació de Periodistes de la Catalunya central. També va ser fundadora de l'empresa de gestió turística i comunicació CatEmocions.
  4. És esportista de mena: de jove va jugar molt a bàsquet (també en va ser monitora) i, durant una temporada, a rugby. De més gran, es va aficionar a córrer per la muntanya i va participar en diverses “Punk-Trails”, que són gratuïtes i no tenen classificacions, organitzen sortejos finals (material esportiu, sopars, massatges, cervesades…) i munten avituallaments “únics” per tot el que s’hi ofereix. Les Punk-Trails són, a més, solidàries, ja que recapten aliments per a les persones més vulnerables. En aquests moments, Delgado diu que no té gaire temps per entrenar, degut a l’alcaldia i la maternitat.
  5. “És una lectora empedernida i té una capacitat de síntesi immensa”, diu Jordi Palma, regidor a l’Ajuntament de Sant Vicenç de Castellet, que la coneix bé després de tants anys de treball braç a braç. “És molt bona comunicadora i, alhora, sap escoltar i donar bons consells; a més, de les febleses en fa oportunitats, i sap fer aflorar les virtuts”, afegeix. “Té qualitats imprescindibles per liderar un equip humà”, conclou.
  6. Efectivament, una de les seves passions és llegir, tot i que ara no disposa de gaire temps lliure per fer-ho. Li agrada molt Montserrat Roig, que la va marcar en la seva adolescència, i també gaudeix les novel·les negres, especialment les de Henning Mankell, amb rerefons social.
  7. Està casada amb un altre santvicentí que coneix de tota la vida, l’Oriol, amb qui ha tingut un fill, el Roger.
  8. Adriana Delgado ha estat la primera dona que ha presidit el Consell Comarcal del Bages, la primera dona embarassada i mare mentre era membre de la Mesa del Parlament de Catalunya i la primera dona que ha sigut alcaldessa després de guanyar unes eleccions com a cap de llista a Sant Vicenç de Castellet.
  9. Ha estat molt activa en la lluita independentista a la seva població: va fundar l’associació Sant Vicenç Decideix i, després, la secció local de l’Assemblea Nacional Catalana. També va ser organitzadora i promotora de la celebració de les diades al poble, del 9N i l’1-O.
  10. S’autodefineix com una dona activa i molt interessada en la política: “Vaig començar a interessar-me en la política cap a l’any 2003, des de l’àmbit local, el més proper al ciutadà, per intentar contribuir a aconseguir un poble i un país millor per als catalans i les catalanes”, assegura. És una ferma defensora del municipalisme i d’un model de poble republicà, basat en “una concepció de base igualitària de les llibertats dels ciutadans, en prioritzar el bé comú i la participació de la gent en els afers públics i en valors com el treball, el compromís, l’honestedat, la convivència i el respecte a les persones, la sostenibilitat i la implicació en la vida local”.

Etiquetes