Pere Aragonès durant la seva intervenció aquest divendres / Marc Puig

Recopilem les frases més destacades del discurs d’investidura del candidat d’Esquerra Republicana a la Presidència de la Generalitat, Pere Aragonès, avui, en la primera sessió del debat d’investidura al Parlament de Catalunya:

1. La nova Generalitat republicana que vull encapçalar serà un govern que estarà al costat de la gent per superar, conjuntament, la dificilíssima situació que viu el país. I serà un govern amb tota la creativitat, tota la innovació i tota la voluntat de canvi per transformar el país construint una nova Catalunya, que volem pròspera, justa, feminista, verda i plenament lliure.
  2. El govern que vull encapçalar tindrà tres objectius clars i diàfans:​
    ​​​​​ - Afrontar amb total determinació les urgències i desigualtats socials que patim i que la pandèmia ha agreujat.
    - Impulsar una reconstrucció econòmica encaminada a assentar les bases d’un nou model productiu que mesuri la seva fortalesa en termes de prosperitat i benestar per a tothom.
    - I encaminar la resolució del conflicte polític amb l’Estat espanyol amb un Acord Nacional per l’Amnistia i l’Autodeterminació, que agrupi formacions polítiques, entitats i institucions del país.
  3. La llibertat nacional i la justícia social van de la mà. Són dues cares de la mateixa moneda. I entendre això explica per què sóc independentista, explica per què sóc d’esquerres, com de fet ho és una creixent majoria de la societat catalana.
  4. Catalunya és nació i un sol poble. Dos consensos històrics que continuen vigents i que han de guiar en tot moment la nostra acció política. La concepció republicana i de progrés de la nació catalana ve de lluny. Un fil roig republicà que arrenca amb Pi Margall i encadena Valentí Almirall, Roca Farreras, Gabriel Alomar, Rafel Campalans i Rovira i Virgili, que s’entrellaça amb Salvador Seguí, Francesc Layret i Joan Peiró. Que es fan seus els presidents Macià, Companys, Irla i Tarradellas, i de pioneres com Nativitat Yarza i Justa Goicoechea. El fil roig de Montserrat Roig i de Maria Aurèlia Capmany. De Josep Benet i de Josep Fontana. Aquest és el fil roig del meu republicanisme.
  5. M’imagino i vull un país on la fraternitat sigui un element indissociable de la veritable llibertat econòmica. No hi ha llibertat econòmica amb unes relacions laborals desiguals i quan s’obliga a triar entre precarietat o pobresa; no hi ha llibertat econòmica quan els oligopolis exerceixen una posició de domini que condiciona i limita emprenedors, professionals, treballadors i petits empresaris.
  6. M'imagino i vull un país que tingui clar que sense igualtat no hi ha llibertat, un país feminista, que entengui que hi ha moltes maneres d'estimar. Vull un país ecologista, un país on el racisme no tingui lloc, i un país europeista. Per això, necessitem una Conselleria d’Acció Climàtica, i fer possible com sigui el Pacte Nacional per a la Transició Ecològica. També, una Conselleria de Feminismes que situï al centre de les polítiques públiques l’agenda feminista.
  7. Dins dels primers 100 dies de govern, mobilitzarem 700 milions d’euros per fer front a l’emergència social que patim com a país. 700 milions d’euros per fomentar la contractació; per al rescat de famílies, per fer front a la pobresa extrema i el sensellarisme; i per reduir les llistes d’espera dels programes d’atenció a la dependència.
  8. Per molts, el 2020 ha estat el pitjor any de les nostres vides. Hem perdut familiars i amics. S’han perdut feines i tancat empreses. Per protegir-nos, les nostres relacions personals s’han vist interferides per mascaretes, distància, pantalles, llunyania. Però la pandèmia també ha fet emergir el bo i millor del que tenim com a país: uns professionals dels serveis essencials compromesos i que han arriscat la seva vida per nosaltres, la solidaritat dels nostres pobles i barris, la innovació, la ciència i el talent posades al servei de la defensa de la salut i la vida. El valor impagable d’allò que és compartit, és comú, és públic, és essencial.
  9. Mentre no es resolgui democràticament el conflicte entre l’estat espanyol i Catalunya, la democràcia estarà en crisi. I a aquesta crisi, avui hi hem de sumar l’amenaça que representa la irrupció de la ultradreta desacomplexada al Parlament. Formacions que cultiven l’odi. Per això ens oposarem sempre al seu discurs de la por i la discriminació i no descansarem fins a aconseguir apartar el seu feixisme i el seu racisme de les institucions i de la societat catalana.
  10. Tenim la responsabilitat de les generacions que ens han precedit. Diverses, plurals, però lluitadores i creadores de la Catalunya d’avui. Però tenim el deute amb les generacions de demà, a qui volem deixar un llegat en forma d’un país lliure, fraternal i just. Per aquests motius demano el seu vot favorable a la meva investidura com a president de la Generalitat de Catalunya. Com a president de tothom.

Podeu llegir el discurs complet de Pere Aragonès aquí.