ACN

El Consell Nacional dels republicans haurà de ratificar la proposta de resolució sobre la reforma de l’aeroport plantejada per la direcció del partit

La transformació verda és un dels compromisos d’Esquerra Republicana allà on és present. El partit, després de mostrar-se en contra de la proposta d'AENA a l'ampliació de l'Aeroport del Prat i de denunciar l'intent de xantatge per part del govern de Pedro Sánchez, va més enllà i presentarà al proper Consell Nacional una proposta de resolució en matèria ambiental i d’infraestructures.

I és que, per a Esquerra Republicana, és imprescindible que el Govern de la Generalitat decideixi i gestioni, tant la millora de les infraestructures catalanes com el destí de la inversió compromesa de 1.700 milions d’euros.

La Secretària de Transició Ecològica i Habitatge del partit, Sílvia Casola, ha reivindicat la necessitat d’una gestió catalana de les grans infraestructures del país per “garantir-ne les millors inversions, la protecció dels espais ambientals i l’equilibri territorial”.

És per això que els republicans denuncien que un cop més, el govern més progressista de la història, “hagi obviat la necessitat de consens territorial, de diàleg i la perspectiva verda” que ha de liderar qualsevol acció política avui.

Així, el text, que es votarà el proper 25 de setembre, proposa els següents acords:

1. No a la proposta d'AENA d'ampliar la tercera pista de l'aeroport afectant l'espai protegit de la Ricarda.
  2. Compromís reafirmat amb la millora de les infraestructures del país, tant les aeroportuàries com les ferroviàries.
  3. Exigir el traspàs de gestions dels aeroports, infraestructures estratègiques bàsiques, per poder fer una gestió de proximitat i des del coneixement territorial.
  4. Demanar al govern espanyol una política ambiental valenta, implantant l'impost sobre les emissions de carboni per taxar els combustibles més contaminants.
  5. Exigir una solució de consens en el marc d'una taula tècnica per grantir un model aeroportuari de gestió catalana interconnectat amb els altres aeroports del país sempre des del consens territorial i amb preservació de la biodiversitat.

Amb tot, una de les prioritats d’ Esquerra Republicana és compaginar la transformació del model econòmic del país amb la lluita contra el canvi climàtic. La situació d’emergència urgeix reduir l’impacte ambiental i realitzar un canvi de paradigma cap a un nou model medioambiental sostenible, integral i innovadoor. Per això, els republicans no accepten perdre un espai amb gran valor ambiental com és l'espai de la Ricarda o afectar part del parc agrari del Baix Llobregat.

En aquest sentit, la “mirada verda” és més necessària que mai en tots els àmbits i, sobretot, en l’ampliació d’infraestructures. “Per nosaltres, les afectacions mediambientals són una línia vermella en tots els projectes que tinguin un impacte directe en un espai verd, com és el cas de la Ricarda”, ha defensat Casola.

Per últim, i en el mateix sentit s’ha pronunciat, el diputat al Parlament de Catalunya, Eugeni Villalbí, que ha deixat clar que cal actuar amb urgència en qüestions de la lluita contra el canvi climàtic i que no "podem acceptar qualsevol projecte a qualsevol preu i seguir trinxant el territori". "No ens dobleguem davant promeses econòmiques a costa de trinxar el país, destruir espais naturals i agrícoles protegits", va afegir Villalbí a la Comissió parlamentària d’Acció Climàtica.