Acció Social posa en marxa l’oficina que impulsarà i farà el seguiment del Pla d’usos del temps

La consellera d’Acció Social i Ciutadania, Carme Capdevila, ha presentat avui l’oficina que impulsarà, avaluarà i farà el seguiment del Pla estratègic sobre els usos i la gestió del temps a la vida quotidiana; aquest organisme està adscrit a la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania (SPFiDC) del Departament. A l’acte de presentació també hi ha assistit la secretària de la SPFiDC, Carme Porta.

En els darrers anys, l’equilibri entre la vida laboral, familiar i personal s’ha vist alterat per la irrupció de factors com els canvis demogràfics, la modificació de les estructures familiars, la incorporació de la dona en el mercat laboral o els canvis en l’organització i formes de treball no convencional (contractes temporals, contractes a temps parcial, flexibilització d’horaris, teletreball, etc.).

Aquestes noves formes d’organització del treball donen lloc a diferents situacions personals que suposen un gran repte per a les polítiques de conciliació i gestió dels temps. Aquesta diversificació de les formes de treball no convencional pot generar oportunitats per a una millor gestió i distribució del temps i donar resposta a diferents situacions dels individus i de les empreses.

Així mateix, els avenços tecnològics de les últimes dècades també han tingut un impacte fonamental en la naturalesa del treball a la nostra societat. Les noves eines d’informació i de comunicació han alterat la forma i la ubicació dels llocs de treball, diluint les fronteres entre el que és treball i el que no ho és i facilitant que es pugui treballar a qualsevol lloc i a qualsevol hora. Això pot tenir conseqüències positives (com per exemple poder treballar des de casa, amb uns horaris flexibles), o negatives (dificultats de separar el treball de la vida personal o estar disponible i localitzable a totes hores).

El Pla estratègic ha de servir per reconduir les disfuncions que s’han detectat i vertebrar una nova política del temps. El Pla proposa superar el concepte de ‘conciliació’ del temps pel de ‘gestió’ o ‘distribució’, ja que que està canviant la concepció fraccionada del temps (temps per treballar, temps per dormir i temps personal) per una idea més unitària, contínua i global.

L’objectiu principal del Pla és harmonitzar horaris, amb un nou model d’organització que posa les persones al centre, i per això calen més serveis i obrir una reflexió i un gran pacte social (institucions, administració pública, empreses, sindicats, i tota la societat civil).

Un clar exemple de conflictivitat horària: actualment hi ha diversos festius que els centres comercials obren; en canvi, els festius, els poliesportius estan tancats. Que els poliesportius estiguin oberts o tancats és només un exemple, però això fa que els hàbits de la societat i l’organització del temps creïn diversos costums i models socials.

Convé també afavorir el comerç de proximitat: si no es té cotxe i no hi ha bones connexions de transport és difícil anar a les grans àrees comercials que estan totes allunyades del centre urbà; comprant al centre es fa un model més sostenible, més personal i ràpid.

La Generalitat ja està treballant en diversos projectes per un ús racional de la gestió del temps. Per exemple:

1 - S’ha posat en marxa el pla pilot de teletreball entre el personal de l’administració de la Generalitat, que permet una flexibilitat horària i reducció del temps invertit en desplaçaments.

2 – S’està treballant en les noves tecnologies, com la plataforma PICA (Plataforma d'Integració i Col·laboració Administrativa), l’administració electrònica compartida per diverses administracions, permet reduir la presentació de documents que es demanen al ciutadà en les seves gestions amb l'Administració, estalviant temps i desplaçaments. Així, l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i el Consorci Administració Oberta de Catalunya han implantat un mecanisme que permet conèixer els beneficiaris de descompte en l'IBI, sense necessitat d’aportar documents ni desplaçar-se a cap lloc; a través del PICA, l’Ajuntament va comprovar si els 350.000 DNI presentats eren família nombrosa i podien beneficiar-se de l’ajuda; la comprovació es va fer en tan sols 2 minuts.

3 - EL programa “Minuts menuts” és un altre exemple d’aplicació del Pla d’usos del temps. Aquest programa, implantat ja en més de 25 poblacions catalanes, ofereix un temps de respir a les famílies amb infants de 0 a 3 anys i facilita la conciliació de la vida laboral, personal i familiar. Es tracta d’un servei de guarda de nens i nenes que dóna resposta a aquelles necessitats no previstes o puntals dels seus pares i mares.

L’oficina que avui s’ha posat en marxa treballarà per consolidar i reforçar totes aquestes àrees en què ja s’hi està treballant. Alhora, impulsarà i coordinarà els diferents agents implicats en el Pla estratègic sobre els usos i la gestió del temps per una bona harmonització horària i qualitat de vida.