Oriol Junqueras, durant la seva intervenció. MARC PUIG.

Esquerra Republicana reivindica el seu paper a l’1 d’octubre amb una acte a La Ràpita

El president d’Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, s’ha mostrat ferm a l’hora de reivindicar el paper del seu partit en la celebració del referèndum de l’1 d’octubre de 2017: “qui va aixecar aquell referèndum, en gran mesura, va ser gent d’Esquerra Republicana”, “qui no ha deixat de treballar mai per la llibertat d’aquest país, per la justícia social i la igualtat d’oportunitats ha sigut Esquerra Republicana”, ha afegit. Junqueras ha lligat això amb la possibilitat que Catalunya torni a votar el seu futur polític en un referèndum, aquesta vegada, amb més garanties d’assolir l’objectiu final de la independència: “qui farà possible que votem en un referèndum reconegut internacionalment que permeti el reconeixement de la República Catalana, serà gent d’Esquerra Republicana”.

En relació amb això, el president dels republicans ha recordat que a davant tenen un Estat que està disposat a tot per dificultar tant com sigui possible l’assoliment de la independència: “ens enfrontem a un Estat amb totes les seves eines, i està disposat a fer-les servir molt més enllà d’allò que li permet el dret internacional", davant d’això, Junqueras ha afegit: “sabem que per guanyar hem de ser més transversals, més oberts i ser més per ser democràticament més forts".

Finalment, Oriol Junqueras ha exposat que culminar la independència també exigeix erosionar la capacitat repressiva de l'Estat mitjançant el reconeixement internacional afirmant que "això és el que fa Esquerra Republicana cada dia", alhora, però, ha sostingut: "tant de bo no ho haguéssim de fer tan sols, perquè si ens hi ajudessin una mica, si de tant en tant prioritzessin el nostre país per sobre dels seus interessos de partit, segur que estaríem molt més a prop de la independència".

El referèndum del 2017 va ser un embat democràtic, la via àmplia a través de la qual hem de continuar caminant per guanyar la independència
Marta Rovira
  Junqueras: “Qui va aixecar aquell referèndum va ser gent d’ERC. Qui no ha deixat de treballar per la llibertat del país i la justícia social, ha sigut ERC”

Per la seva banda, la secretària general del partit, Marta Rovira, també a estat present a l'acte, tal com és habitual a causa de la seva condició d'exiliada, de manera virtual. Rovira ha recordat el llegat del primer d'octubre destacant: "l'1-O és complicitat col·lectiva i il·lusió, ganes de prendre amb les nostres mans el futur del nostre país". Alhora, ha defensat els valors d'aquell dia per recordar on som i què ens cal per assolir la independència: "el referèndum del 2017 va ser un embat democràtic, la via àmplia a través de la qual hem de continuar caminant per guanyar la independència".

Rovira també ha defensat el paper de la seva formació i ha parlat de “maduresa política” a l’hora d’extreure les lliçons de l’1 d’octubre per tal de caminar de nou cap a la independència. En relació amb això, Rovira ha ressaltat la necessitat de treballar i “arremangar-nos si volem guanyar” i ha assegurat que això és el que fa Esquerra Republicana: “arremangar-nos per guanyar va d’assumir responsabilitats en majúscules, i aquí a nosaltres ens hi trobaran, al costat de la gent, tal com ha fet aquesta setmana el president Aragonès”, “això també és entendre de què va l’1 d’octubre”, ha afegit.

D’altra banda, la secretària general adjunta i portaveu, Marta Vilalta, també ha participat en l’acte i ha recordat: “l’1 d’octubre va ser una victòria, un clam a la democràcia, i Esquerra Republicana hi va ser”. Lligat amb això, Vilalta ha assegurat que els republicans defensen cada dia el llegat de l’1 d’octubre a les institucions del país: “avui hi seguim sent, als carrers i a les institucions, per fer possible la independència”.

L’acte també ha comptat amb la participació de la consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge, la vicepresidenta primera del Parlament, Alba Vergés, els diputats Lluís Salvadó i Meritxell Serret, la secretària d’Educació, Cultura i Esports d’ERC, Anna Simó i l’alcalde de la Ràpita, Josep Caparrós. Tots ells van desenvolupar un paper important en el transcurs del referèndum de l’1 d‘octubre.